De første fritidshjemmene ble startet i 1950-årene. De hadde få plasser og var ikke knyttet til skolen. Fram til slutten av 1990-årene manglet mange barn organiserte tilsynsordninger før og etter skoletid.

Fritidshjemmene ble erstattet av skolefritidsordninger, og grunnskolen fikk et medansvar for oppvekstmiljøet til barna i sammenheng med at skolestart for seksåringer ble innført. Skolen skulle gi barn mellom seks og ni år tilbud om omsorg og tilsyn ut over skoledagen dersom barna og foreldrene ønsket det.
Barn med funksjonshemninger skal prioriteres ved opptak til SFO. Funksjonshemmede kan også få tilbud i SFO ut over 4. klasse.
Opplæringsloven
Opplæringsloven pålegger kommunene å gi tilbud om SFO. I hovedsak er tilbudet om skolefritidsordning knyttet til den offentlige skolen, men en del kommuner har i tillegg private SFO-ordninger. Den enkelte kommune lager vedtekter for skolefritidsordningen, og ordningene finansieres ved offentlige tilskudd og ved foreldrebetaling.
Skolefritidsordningens oppgave
- omsorg
- gode vilkår for lek
- sosial læring
- deltakelse i kulturvirksomheter
- ta i bruk utearealer i nærområdet til fysisk utfoldelse uformell læring
- være et frivillig tilbud om tilsyn ut over ordinær skoletid