Hopp til innhold
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Virtuelle influensere på sosiale medier

I dag finner vi digitale robot-profiler på Instagram og andre sosiale medier. Dette er virtuelle avatarer som kun eksisterer på nett, og mange av dem har store følgerskarer. Robotene brukes til å markedsføre ulike produkter.

FooterHeaderIconFooter iconLK20
En kvinne ser inn i kameraet. Halve ansiktet hennes er et hvitt robotansikt med lysende, blått øye. Foto med grafikk.

Tenk over: Hvilken påvirkningskraft har virtuelle influensere?

Å bruke virtuelle avatarer til markedsføring er en voksende trend. De virtuelle influenserne har egne profiler på sosiale medier, og de mest populære har flere millioner følgere. Robotene brukes til å markedsføre ulike produkter. De ser ut som ekte mennesker, de er med i moteshow, og de representerer kjente varemerker.

En virtuell avatar kan beskrives som en robot, en datagenerert tredimensjonal modell som kun eksisterer digitalt. Utviklingen av virtuelle avatarer er et eksempel på innovativ digital utvikling. 3D-design tar i bruk nye interaktive formater, og i denne oppgaven skal du se nærmere på dette fenomenet. Du skal studere ulike virtuelle influensere og diskutere positive og negative sider ved denne digitale utviklingen.

1) Den virtuelle avataren Lil Miquela

19 år gamle Lil Miquela er halvt spansk og halvt brasiliansk. Hun har millioner av følgere på Instagram – og er en virtuell avatar som bare eksisterer på nett.

A: Les artikkel om Lil Miquela fra nrk.no:

B: Studer instagramprofilen til Lil Miquela:

Lil Miquela på Instagram

C: Se hvordan Lil Miquela presenterer seg selv på Snapchat:

Lil Miquela på Snapchat

D: Svar på spørsmålene:

  • Hvilken informasjon kan du finne om Lil Miquela på hennes profiler på Instagram og Snapchat?
  • På hvilken måte viser hun engasjement for sine følgere?
  • Hvilken påvirkningskraft har Lil Miquela?
  • Hvordan kommer det fram at hun er en virtuell avatar som bare eksisterer digitalt?
  • Nevn fordeler og ulemper ved å bruke virtuelle influensere til markedsføring.

2) Shudu – verdens første digitale supermodell

Shudu Gram

Shudu Gram er verdens første digitale supermodell. På sin Instagram-profil promoterer hun ulike merkevarer. Det er fotografen Cameron James Wilson som har utviklet roboten.

Gjør research på Cameron James Wilson og Shudu Gram. Jobb sammen i par. Dere kan søke på Google og YouTube.

Svar på spørsmålene:

  • Hvordan ble den virtuelle avataren utviklet?
  • Hvorfor endret Cameron James Wilson karriere fra fotografering til 3D-design?
  • Hvordan brukes Shudu Gram som markedsføringsverktøy for ulike motehus? Finn bilder og innlegg fra ulike sosiale plattformer.
  • Denne Instagram-posten av Shudu, Margot og Zhi fikk mye oppmerksomhet på Instagram. Studer innlegget: Balmain’s virtual army
  • Hvem har publisert innlegget, og hva ble det brukt til?
  • Hvordan fungerer det å bruke avatarer til markedsføring på denne måten?

Et datagenerert kvinneansikt fader ut mot en stjernehimmel. 3D-illustrasjon.

Tenk over: Hva tror du 3D-design og kunstig intelligens vil ha å si for samfunnet i framtida?

3) Konsekvenser av 3D-design og digital medieutvikling

Gå sammen i grupper på fire og diskuter disse spørsmålene:

  • Utviklingen av virtuelle avatarer er et eksempel på innovativ digital utvikling. Vi har fått et nytt format ved at 3D-design er kombinert med kunstig intelligens. Diskuter positive og negative sider ved denne formen for digital utvikling.
  • Hvordan kan digital medieutvikling som dette påvirke individ og samfunn?
  • På hvilken måte kan samfunnsutviklingen påvirke utviklingen av virtuelle formater?

Oppsummer diskusjonene i klassen til slutt.

Sist oppdatert 23.11.2020
Skrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen

Læringsressurser

Medieutvikling

Læringssti

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter

Vurderingsressurs