Hopp til innhold
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Øvelse

Ryggøvelser

Vond rygg er en vanlig grunn til fravær i arbeidslivet. Mange idrettsutøvere går glipp av treningstid og konkurranser av samme grunn. Kanskje kan både arbeidstakere og idrettsutøvere ha noe å hente ved å gjøre noen forebyggende øvelser?

Smakebit fra ryggprosjektet

Ryggsmerter er vanlige i hele befolkningen. Idrettsutøvere er ikke noe unntak. Mulighetene for å bli helt frisk er imidlertid gode, enten vi er idrettsutøvere eller ikke, og uten at det er nødvendig med noen omfattende utredning og behandling.

Mer enn 90 % av alle som opplever en «kink» eller andre «vondter» i korsryggen, blir kvitt smertene i løpet av en uke eller to. De fleste er tilbake i full trening i løpet av denne tida.

Det fins likevel idretter som belaster korsryggen mer enn andre, for eksempel vektløfting, turn, rytmisk sportsgymnastikk, roing, stuping, bryting og langrenn.

  • Hos en langrennsløper er smertene først og fremst knyttet til de klassiske teknikkene. Langrennseliten bruker derfor egne treningsprogrammer for å styrke mage- og ryggmuskulaturen spesielt.
  • Selv om akutte skader kan forekomme i korsryggen, oppstår smerter i ryggen som oftest uten at kroppen har vært utsatt for brå eller hard ytre påkjenning.
Se treningsprogram for buk, rygg og bekken.
Sist oppdatert 08.10.2018
Skrevet av Senter for idrettsskadeforskning

Læringsressurser

Idrettsskader

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter