Hopp til innhold
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Øvelse

Øvelser for kne og ankel - del 1

Dette er den første av to deler om hvordan vi kan unngå kne- og ankelskader ved hjelp av systematiske oppvarmingsøvelser.

Halver risikoen for kne- og ankelskader

Kne- og ankelskader utgjør om lag halvparten av alle akutte skader i juniorhåndball. Senter for idrettsskadeforskning har i samarbeid med Norges håndballforbund utviklet et program for å forebygge nettopp ankel- og kneskader. Programmet fungerer også perfekt som oppvarming til fysisk aktivitet generelt og mer spesielt for håndball.

Programmet består av fire deler.

  • løpstrening
  • teknikktrening
  • balansetrening
  • stryke-og spensttrening

Løps- og teknikkøvelser

  • Prosjektet «Bedre håndball – og uten skader!» har vist at det går an å redusere antall kne- og ankelskader med mer enn 50 %.
  • Dette programmet egner seg ikke bare for unge utøvere, men for alle aldersbestemte klasser og for alle spillenivåer, og dessuten for flere ulike aktiviteter. Ball- og partnerøvelsene er lagt inn for at programmet skal passe bedre til håndball, og for at treningen skal bli mer lystbetont.
Sist oppdatert 01.03.2018
Skrevet av Senter for idrettsskadeforskning

Læringsressurser

Idrettsskader

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter