Alle elever i videregående skole har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. I denne oppgaven skal du se din egen skole i forhold til kravene i opplæringsloven, og bli bevisst på hva som kan gjøres for å bedre skolemiljøet.
Oppgave 1: Skolemiljøet
Drøft og gi eksempler på hvordan elevene er engasjert i planlegging og gjennomføring av et systematisk arbeid for helse, miljø og trygghet ved skolen din.
Oppgave 2: Skolens fysiske miljø
Ta utgangspunkt i opplæringsloven kapittel 9a og drøft:
Hvordan vurderer du det fysiske miljøet ved skolen?
Hva er bra? Hva kan forbedres?
Les om elevenes egen arbeidsmiljølov, lovdata.no
Oppgave 3: Psykososialt miljø
Drøft og gi eksempler på hva som kan gjøres for å skape et positivt psykososialt miljø på skolen.
Oppgave 4: Internkontroll
Hva vet dere om skolens systematiske miljøarbeid?
Gi eksempler på mulige forbedringer.
Relatert innhold
CC BY-SASkrevet av Kjell Rosland.
Sist faglig oppdatert 18.11.2017