I disse oppgavene skal vi se nærmere på begrepene beskrivende og dynamisk identitet og hva det innebærer.
Oppgave 1
Gjør rede for begrepene beskrivende og dynamisk identitet:
- Hva er det vi legger vekt på når vi bruker begrepet beskrivende identitet?
- Hva er det som er viktigst når vi bruker begrepet dynamisk identitet?
- Hva er stabilt og hva er foranderlig når vi snakker om egen identitet?
- Går det an å ha mange identiteter? Begrunn svaret.
Oppgave 2
Se klippet.
- Hvordan kan vi knytte det Anthony Rajendram sier til dynamisk kulturell identitet?
- Hvorfor omtaler Anthony seg som en Norgesvenn med betenkeligheter?
- Hvorfor hadde han ikke disse betenkelighetene tidligere?
- Hvordan mener han at usikkerheten mange opplever har virket inn?
Oppgave 3
Se klippet.
- Relater det disse norsk-amerikanerne sier til beskrivende og dynamisk identitet.
- Ut fra dette klippet, hvilken norsk "essens" later til å være igjen hos norsk-amerikanerne?
- Hvorfor opprører det norsk-amerikanerne å høre nordmenn kritisere USA, tror du?
- Et av intervjuobjektene forteller om sønnen som ville dra til Norge, siden han var så lei av Amerika. Hva skjedde? Hvorfor, tror du?
Oppgave 4
Har du selv opplevd at du tar deg nær av det når noen i utlandet gjør narr av Norge og nordmenn? Hva handler dette om? Knytt til begrepene vi har gjennomgått.
Oppgave 5

Mange nordmenn forlater landet fordi de blir lei av hjemlandet sitt og folkene der. Dette er ikke noe nytt fenomen. Tidemand og Gude, som malte "Brudeferden i Hardanger", søkte seg til Tyskland, og Henrik Ibsen tilbrakte 27 år i utlendinghet. Mange endte allikevel opp med å hylle det nasjonale.
Slik er det nok ennå. Utvekslingselever og andre som har tilbrakt en tid i utlandet, føler seg aldri så norske som når de er hjemmefra.
- Hvorfor er det slik, tror du? Skriv ned minst tre ulike forslag til årsaker.