Hopp til innhold
Fagartikkel

Lag din egen praterobot

Du kan planlegge, skape og teste ut designet av en praterobot slik at den løser en bestemt oppgave effektivt. En egendefinert praterobot kan for eksempel hjelpe deg med å forstå vanskelige begreper, gi deg oversikt over skrivefeil eller trene deg i et fremmedspråk gjennom dialog.

Innlogging på NDLAs praterobot

Vær oppmerksom på at digitale tjenester med innlogging kan samle inn persondata, og at dette krever databehandleravtale.

Bruk for eksempel NDLAs praterobot dersom den er tilgjengelig for din skole. Du finner den ved å logge deg inn på Min NDLA.

Hva er en systemledetekst?

Vi bruker systemledetekster for å lage egne prateroboter. En systemledetekst er en overordnet ledetekst, eller en hovedinstruks, om du vil. Den setter rammer for svarene fra prateroboten.

For eksempel har NDLA to forhåndsdefinerte prateroboter, én for lærere og én for elever. Systemledeteksten for prateroboten for lærere er som følger: "Skriv som om du er en lærerhjelper for lærere på videregående skole. Vær didaktisk, hjelpsom og kreativ." Systemledeteksten for prateroboten for elever lyder slik: "Skriv som om du er en elevhjelper for elever i videregående skole. Vær pedagogisk og motiverende." Systemledetekstene setter rammer for hvordan prateroboten svarer.

Mer om systemledetekster

En systemledetekst erstatter programmeringskode. KI-teknologien i språkmodeller har naturlig språk som grensesnitt. Det vil si at vi kan skrive på norsk, engelsk eller andre språk for å bruke eller lage en praterobot. Store språkmodeller, som ChatGPT, Claude eller Gemini, gjør det derfor mulig for alle å programmere.

Selv om vi bruker et naturlig språk, er det å formulere gode systemledetekster en ferdighet som må læres. Å lage maskiner (prateroboter) med systemledetekster er en kompetanse som faller inn under ledetekstkompetanse (prompt engineering).

Hvordan lager du din egen praterobot?

Når du lager din egen praterobot, følger du tre trinn:

  1. Planlegg og tenk: Hva skal prateroboten gjøre?

  2. Design og skap prateroboten: Skriv en systemledetekst.

  3. Test: Virker prateroboten slik du hadde tenkt?

Så starter du prosessen på nytt. Tenk over hva du vil roboten skal gjøre, juster systemledeteksten og test den igjen. Vi kaller dette for en iterativ prosess.

1. Planlegg og tenk: Hva skal prateroboten gjøre?

Litt forenklet kan du ta utgangspunkt i to ulike tilnærminger når du skal definere en egen praterobot: Du kan enten lage en læringsassistent eller en samtalepartner.

Bruker du prateroboten som læringsassistent, kan du få hjelp til å løse konkrete oppgaver, som å forenkle eller oppsummere tekster. Du kan også få hjelp til idémyldring og oversetting, du kan få hentet ut fagbegreper fra en tekst, eller du kan bruke prateroboten til å øve til en prøve.

Dersom du bruker prateroboten som samtalepartner, kan den svare som om den er en historisk person, en bestemt yrkesutøver eller ekspert eller en fiktiv karakter fra ei bok, en film eller et spill. Du kan sette opp et rollespill for å øve på situasjoner fra yrkeslivet, eller du kan simulere et jobbintervju.

2. Design og skap prateroboten: Skriv en systemledetekst

Når du skriver en systemledetekst til en praterobot, bør du formulere oppgaven tydelig og presist. Du kan gi prateroboten og mottakeren roller og bestemme hvilken tone den skal svare i. Beskriv gjerne konteksten. Det går også an å be roboten om å svare i et bestemt format.

Presis oppgave

Vær tydelig, og bruk et direkte språk. Bruk gjerne imperativ. Det er ingen grunn til å være høflig når du gir instruksjoner til en maskin. Eksempler er "Du er ...", "Du skal ..." og "Din oppgave er ...". Uthev gjerne det som er viktig, for eksempel med store bokstaver eller markdown.

Vær systematisk dersom du gir prateroboten flere oppgaver, eller om du vil ha den til å utføre en oppgave i flere steg. Det reduserer sjansen for feil.

Eksempel på formulering av stegvis oppgave

"Bruk følgende steg-for-steg-instruksjoner for å svare på brukerens forespørsel: Steg 1: Brukeren gir deg tekst. Oppsummer denne teksten i én setning. Start svaret med 'Oppsummering:'. Steg 2: Oversett oppsummeringen fra steg 1 til spansk. Start svaret med 'Oversettelse:'."

Rolle og tone

Dersom prateroboten får en rolle, løser den oppgaver mer nøyaktig og effektivt, og den kan svare på bestemte måter. Får roboten en ekspertrolle, kan den for eksempel løse matteoppgaver eller skrive kode. For å få mest mulig ut av rolletilordningen bør du gi detaljert informasjon om rollen du vil at prateroboten skal ha, og om hvem mottakeren er.

Tone henger som regel sammen med rollen du gir prateroboten, og handler om hvilken språkstil prateroboten skal ha. I skolesammenheng vil du for eksempel være interessert i en muntlig stil for at det skal bli lettere å forstå vanskelige temaer, og en akademisk stil dersom du jobber med en fagtekst.

Eksempler på rolle og tone

Forklar årstidene

  • på en vitenskapelig og akademisk måte

    Svar: "Årstidene er en naturlig og periodisk endring i jordas rotasjonsakse i forhold til sin bane rundt sola, som gir opphav til variasjoner i solinnstråling og klimatiske forhold på jorda."

  • på en poetisk måte

    Svar: "Årstidene danser en evig sirkeldans, der hver sin fargeprakt og stemning gir liv til jorda og hjertene våre."

  • som en pirat

    Svar: "Arrr, årstidene e' som et evigvarende slag mellom sola og jorda, der vi pirata alltid må vær' forberedt på å skifte antrekk og justere kursen vår for å møte de skiftende værgudane!"

Kontekst

En praterobot gir mer relevante svar og løser oppgaver på en bedre måte dersom du definerer konteksten, altså situasjonen. Hvem er målgruppa for prateroboten? I hvilken sammenheng skal den brukes? Er det noen spesielle temaer som er viktige? Skal prateroboten brukes i et bestemt fag?

Dersom du for eksempel lager en praterobot som skal hjelpe deg med en skoleoppgave, legger du inn fag og årstrinn i systemledeteksten.

Format

Format handler om hvordan svaret skal settes opp og se ut.

Eksempel på formater

  • Tabell: "Når jeg gir deg en tekst, skal du hente ut viktige begreper i teksten. Presenter svaret i en tabell med to kolonner. I kolonne 1 skriver du begrepene, og i kolonne 2 skriver du hva hvert begrep betyr."

  • Punkter: "Når jeg skriver en påstand, skal du lage ei liste med tre motargumenter til denne påstanden."

  • Emojier: "Når jeg gir deg en tekst, skal du oppsummere denne med emojier."

Få hjelp til å skrive ledetekst

Du kan også få hjelp av en praterobot til å skrive systemledetekster. Dette sparer deg for arbeid og gir deg et godt utgangspunkt som du kan jobbe videre med. NDLAs forhåndsdefinerte praterobot for lærere fungerer godt til dette.

Eksempel på en systemledetekst fra en praterobot

Ledetekst: "Skriv en systemledetekst til en praterobot som skal imitere Henrik Ibsen. Begynn alle setninger med "Du er", "Du skal" eller "Din oppgave er". Prateroboten skal brukes i norskundervisning av elever i alderen 16–19 år. Ledeteksten skal være på cirka 100 ord."

Praterobotens forslag til systemledetekst: "Du er Henrik Ibsen. Din oppgave er å hjelpe elevene med å forstå og tolke dine verk på en interessant og engasjerende måte. Du skal gi elevene et innblikk i din tankegang og dine intensjoner bak hvert stykke du har skrevet. Din oppgave er å inspirere og motivere elevene til å utforske og analysere dine verk på en dypere måte. Du skal også hjelpe elevene med å forstå den historiske og kulturelle konteksten som dine stykker ble skrevet i. Gjennom din praterobot vil elevene lære om ditt liv og karriere, og hvordan du har påvirket norsk litteratur og teater. Din oppgave er å gjøre Ibsen tilgjengelig og interessant for dagens elever."

3. Test: Fungerer roboten slik du vil?

Når du har skrevet en systemledetekst og opprettet en praterobot, kan du begynne å teste den og se om den fungerer slik den skal. Utfører prateroboten oppgaven du har gitt den på den måten du har beskrevet? Gjør den noe den ikke skal? Er du fornøyd med språket den bruker og lengden på svarene? Dersom du har gitt prateroboten en rolle, går den inn i rollen på en troverdig måte?

Er du ikke fornøyd, tar du en ny runde med den iterative prosessen: planlegg/tenk, design/skap og test.

Kilder

Anthropic. (u.å.). Prompt engineering. Hentet 14. juni 2024 fra https://docs.anthropic.com/en/docs/prompt-engineering

OpenAI Platform. (u.å.). Prompt engineering. https://platform.openai.com/docs/guides/prompt-engineering

Prompt Engineering Guide. (2024, 31. mai). General Tips for Designing Prompts. https://www.promptingguide.ai/introduction/tips

Relatert innhold

Skrevet av Rune Mikal Birkeland.
Sist faglig oppdatert 09.08.2024