
Potetferie var et vanlig begrep helt fram til 1970-tallet i Norge.
Behov for flere hender
Under andre verdenskrig var matproduksjonen i Norge ikke spesielt høy. Vi manglet mange av de moderne hjelpemidlene som vi i dag tar som en selvfølge, slik som traktor med ulike hjelpemidler til pløying, såing og innhøsting, og kunstgjødsel.
I tillegg til å fø befolkningen gikk det mye ressurser med til å dekke krigens og soldatenes behov. Dermed ble det mindre igjen til folk flest. Mange tiltak ble satt i verk for å øke matproduksjonen, blant annet ble skoleelevene regnet som en del av arbeidsstyrken. Det ble oppfordret til eller pålagt å gi elevene fri fra skolen for å arbeide med for eksempel såing og innhøsting av grønnsaker. Det er i denne perioden begrepet potetferie oppsto.
Kilder til oppgavene 1 og 2
Kildene finner du her:
Elever som arbeidshjelp
Filer
Oppgave 1
Studer kilden Rundskriv fra fylkesmannen i Nord-Trøndelag.
- Hva slags skriv er dette, og hvem er det rettet til?
- Når er det skrevet?
Oppgave 2
Studer kilden Rundskriv fra fylkesmannen i Nord-Trøndelag og Adresseavisen 5.5.1941. Kildene forteller om at det i 1941 var mangel på mat og arbeidskraft.
- Hvorfor var det mangel på mat og arbeidskraft?
- Hvorfor fikk ikke elevene karakter i skolefagene før etter endt arbeidstjeneste?
- Hva kan du trekke for slutninger om barn og unges situasjon under krigen ut fra dette materialet?