Når Norge presenteres i reklame, enten for å få turister til landet eller for å selge norske produkter, markedsføres gjerne norsk natur. Fjorder og fjell har på mange måter blitt det arketypisk norske.
For mens England har fotball og Big Ben, Frankrike har Eiffeltårnet og Louvre – og USA markedsfører storbyen New York og badeliv og fornøyelsesparker i Florida, så selger vi norsk, uberørt natur som «typisk norsk».
Oppgave
Studer disse tre reklamefilmene:
- Hva presenteres som typisk norsk i disse tre reklamene? Vær konkret, og bruk begreper fra retorikken i svaret ditt. Tenk for eksempel gjennom: Finner du eksempel på patos? Hvordan styrkes etos? Og finnes det et felles norsk verdigrunnlag, et felles topos, som tekstene spiller på?
- Hva tenker du er budskapet i de tre reklamene, i tillegg til at man skal kjøpe produktet det reklameres for?
- Diskuter: Er det som presenteres som typisk norsk i disse reklamene, det du mener er mest typisk norsk, eller er det en klisjé at dette er det typiske Norge? Begrunn svaret ditt.
CC BY-NC-SASkrevet av Heidi Mobekk Solbakken.
Sist faglig oppdatert 29.01.2019