Hopp til innhold

Fagstoff

Kunnskapsløftet 2020, overordnet del

Høsten 2020 ble det innført et nytt læreplanverk med navnet Kunnskapsløftet 2020. Dette omfatter opplæringa barn og
unge får fra første klasse på barnetrinnet til og med studieforberedende eller yrkesfaglige
utdanningsprogrammer i videregående opplæring og opplæring i bedrift
og arbeidsliv.
En toåring sitter på gulvet med en støvsuger som har åpent deksel. Han har tatt ut støvsugerposen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Kunnskapsløftet 2020 består av overordnet del, fag- og timefordelinga og læreplaner i fag. Dette er forskrifter til opplæringsloven og skal styre innholdet i opplæringa.

For barne- og ungdomsarbeideren er det bare overordnet del du må forholde deg til. Den er igjen delt i tre områder: opplæringas verdigrunnlag, prinsipper for læring, utvikling og danning og prinsipper for skolens praksis. Du finner lenke til hele overordnet del nederst på siden.

Opplæringas verdigrunnlag

Opplæringas verdigrunnlag handler om de verdiene som formålsparagrafen uttrykker. Verdiene er grunnlaget for demokratiet vårt og skal hjelpe oss å leve, lære og arbeide sammen i en kompleks tid og i møte med en ukjent framtid.

Prinsipper for læring, utvikling og danning

Denne delen handler om de prinsippene som ligger til grunn for læring, utvikling og danning. Det er viktig at du kjenner til disse prinsippene når du jobber med barn og unge i skole og SFO. Du må tenke på at du er med på å danne og utdanne barn og unge selv om ansvarsområdet ditt ikke handler om opplæring i de ulike fagene. Danning og utdanning henger sammen, og skolens oppgave er å løse dette dobbeltoppdraget.

Du som barne- og ungdomsarbeider skal gi elevene et godt grunnlag for å forstå seg selv, andre og verden og for å gjøre gode valg i livet. Samtidig lever barn og unge her og nå, og skolen må anerkjenne barndommens og ungdomstidens egenverdi. Vi sier at skolen og SFO skal danne hele mennesket og gi hver og en mulighet til å utvikle sine evner. Barn og unges identitet og selvbilde, meninger og holdninger blir til i samspill med andre. Vi kaller det sosial læring, og det skjer hele tiden.

Prinsipper for skolens praksis

I tredje del i den overordnede delen finner vi punktet prinsipper for skolens praksis. Det handler om å møte barn og unge med tillit, respekt og krav, og å gi dem utfordringer som fremmer danning og lærelyst. For å lykkes med dette må skolen bygge et godt læringsmiljø og tilpasse undervisninga i samarbeid med elevene og hjemmene.

Utfordringer til deg

  1. Hvilken betydning har overordnet del for arbeidet ditt som barne- og ungdomsarbeider i skole og SFO?
  2. Hva tenker du om prinsippet for sosial læring?

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Riborg Anna Ringereide.
Sist faglig oppdatert 08.10.2020

Læringsressurser

Lover og regler i oppvekstsektoren