Federico Fellinis film 8 ½ er en film om det å lage film. Historien handler om filmregissøren Guido Anselmi som opplever det som er alle kunstneres store skrekk: å gå tom for idéer.
LK06
Oppgave 1
Se anslaget til Fellinis film 8 ½ (de første 3 minuttene).
Lytt nøye til lydbildet.
- Beskriv lyden du hører i tidsrommet 0:17–1:10.
- Hvilken form for lyd er dette?
- Hva kjennetegner rytmen?
- Hva minner denne lyden deg om?
- Ca. 1:10 ut i filmen og fram til ca. 02:10 kommer det inn nye lyder som tidvis overdøver den opprinnelige lyden.
- Hvilke lyder er dette?
- Hvor kommer lydene fra?
- Hva er disse lydene uttrykk for?
- Fra ca 02:15 til 02:35 kommer enda en ny lyd inn i filmen.
- Hva slags lyd er det?
- Hvorfor forsvinner den opprinnelige rytmiske lyden i denne sekvensen?
- I den siste sekvensen fra ca 02:50 til ca. 03:00 føres en ny form for lyd inn i filmen.
- Hvilken lydform er dette?
- Hvorfor brukes denne lydformen her?
Oppgave 2
Studer bildeutsnitt, kameravinkel og kameraføring i anslaget.- Hvilken type bildeutsnitt og hvilken kameravinkel er brukt fra 0:20 til 0:37?
- Etter 0:37 endres kameravinkel og bildeutsnitt. Hvorfor?
- Hva kalles kamerabevegelsen som brukes i tidsrommet 0:40–0:45?
- Hva kalles kamerainnstillingen som er brukt i bildet som vises ca. 0:52?
- Hvorfor er etableringen av dette bildet viktig for det som skjer videre i anslaget?
- Hva kalles det bildeutsnittet som brukes i bildet vi ser ca. 1:19?
- Hvorfor brukes et slikt bildeutsnitt her?
- Mellom 1:19 og 2:00 klippes det mellom ulike bilder og bildeutsnitt. Hva oppnår filmskaperen ved denne måten å klippe på?
- Hva kaller vi kameravinkelen som er brukt ca. 2:25?
- Hvorfor brukes en slik kameravinkel her?
- Hva kalles kameravinkelen som er brukt ca. 2:50?
- Hvorfor brukes en slik kameravinkel her?
Oppgave 3
- Hva er det vi er vitne til i anslaget til filmen 8 1/2? Beskriv det du ser og hører i anslaget med egne ord.
- Forklar begrepene perseptuell og konseptuell synsvinkel, og finn eksempler på bruk av slike synsvinkler i anslaget.
- Hvordan tolker du det du ser og hører i anslaget?
- Hva sier form og innhold i anslaget om det vi kan vente oss av resten av filmen?

Scenebilde fra spa-scenen i Federico Fellinis film 8 1/2
Oppgave 4
Se hele filmen i sammenheng.
- Les nettartikkelen "When all is lost, why not retreat into fantasy". Hva mener forfatteren Anthony Tshering denne filmen har felles med filmene til den svenske regissøren Ingmar Bergman?
- Studer den berømte spa-scenen fra ca. 1:06:14 til ca. 1:10:35
- Hva er dette renselsesbadet et bilde på?
- Italia er et strengt katolsk land. Hvordan kommer det til uttrykk i denne sekvensen?
- Hvilke moralske og religiøse spørsmål blir reist?
- Sekvensen ender med at luken lukkes. Hvordan tolker du dette?
- Studer avslutningen av filmen fra ca. 2:02:00 til 2:10:00.
- Hvilke dilemma er det filmkunstneren blir konfrontert med?
- Hva konkluderer han med?
- Hvordan visualiseres dette i avslutningssekvensen?
- Les fagteksten "Fransk nybølgefilm". Denne teksten finner du under fanen Relatert innhold nederst på siden. I teksten beskrives flere kjennetegn på det vi kan kalle "modernistisk film".
- Hvilke av de modernistiske trekkene som beskrives i fagteksten "Fransk nybølgefilm", finner du i Fellinis film 8 ½?
- Nevn eksempler fra filmen som underbygger hvert av de modernistiske trekkene du beskriver.
Sist oppdatert 10.04.2018