LK06
Oppgave 1
Se reklamefilmen for sportskjeden XXL. Denne filmen blir sendt på TV 2 i forbindelse med sendingene fra OL i Sotsji.
- Hva vil du si er den viktigste stoppeffekten i denne reklamefilmen?
- Hvilke allusjoner til andre reklametekster inneholder filmen?
- Hvilket syn på kjønnsroller er filmen et uttrykk for?
Oppgave 2
Se undervisningsfilmen Reklamefilmen: retorikk i praksis
- Hva er det viktigst å tenke på når man skal lage en reklamefilm?
- I hvor stor grad mener du reklamefilmen XXL Airport Love oppfyller kravene til god fortelleteknikk i reklamefilm?
Oppgave 3
I reklamefilmen XXL Airport Love ser vi to kvinner som kysser hverandre.
- Hvorfor tror du XXL har valgt denne overraskelseseffekten nettopp i en reklamefilm som sendes i forbindelse med OL i Sotsji?
- Hvilken effekt tror du XXL ønsker å oppnå med denne reklamefilmen?
- Tenk deg at reklamefilmen hadde blitt sendt på norsk fjernsyn i forbindelse med OL på Lillehammer i 1994. Tror du effekten hadde vært den samme da?
- Les oppslaget i Nettavisen: Lesbekyss spres i rekordfart. Hvorfor mener Break at "Olympisk reklame fra Norge er den beste noensinne"?
- Diskuter i klassen: Er XXLs OL-reklame uttrykk for solidaritet med homofile, eller er det kun et forsøk på å tjene penger på nordmenns skepsis til russere og russisk kultur?
Begreper
- Stoppeffekt: Virkemiddel som har til hensikt å fange mottakerens oppmerksomhet.
- Allusjon: Hentydning til en annen kjent tekst eller hendelse.
Sist oppdatert 17.01.2018