Hopp til innhold
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Konflikter og vendepunkt i Pulp Fiction

Konfliktene i filmen handler i stor grad om hvordan alle prøver å tilfredsstille Marsellus, mafiabossen som alle frykter. Vendepunktet i filmen er når Marsellus blir utsatt for overgrep og ydmyket.

Samuel L. Jackson spiller en av de mange skurkene  i Pulp Fiction

Samuel L. Jackson spiller en av de mange skurkene i Pulp Fiction

Ingen egentlige helter

I de fleste filmfortellinger finnes det en eller flere helter. Helten, eller protagonisten, strever seg gjennom hovedkonflikten for å nå det målet han eller hun har satt seg. I Pulp Fiction finner vi ingen tydelige helter. Karakterene består stort sett av skurker med tilhørende damer. Alle mennene har en eller flere forbrytelser på samvittigheten. Enkelte er kun småskurker. Andre rager høyere opp på rangstigen i forbryteruniverset.

Konflikter mellom skurker

Konfliktene i filmen foregår primært mellom skurkene. I historien på kaféen er det en konflikt mellom småtyvene Pumpkin og Honey Bunny og mafiabossens håndlangere Jules og Vincent. Tyvene ønsker å tilegne seg Marsellus koffert, som Jules og Vincent nettopp har fått tak i fra noen andre tyver som de nettopp har henrettet. Kofferten er fylt med gull og penger.

Bokseren Butch kommer i konflikt med gangsterbossen Marsellus fordi han ikke følger den ordren han får. I scenen mellom Mia og Vincent handler konflikten i utgangspunktet om at Vincent ikke må rote seg bort i Mia fordi hun er sjefens kone.

Mia og Vincent i kaféscenen i Pulp Fiction

Å rote seg bort i kona til en mafiaboss er ikke akkurat noen innertier dersom man vil unngå konflikter.

Vendepunktet

En fellesnevner i alle historiene, bortsett fra prologen og epilogen i rammefortellingen, er frykten for ikke å behage den fryktede og autoritære sjefen Marsellus. Vendepunktet i filmen er derfor når den store mafiabosssen blir utsatt for overgrep og ydmyket.

Vendepunkt Pulp Fiction - Buch&Marcellus

NB! Scenen er voldelig og filmklippet bør derfor ikke brukes i undervisning av elever under 18 år.

Sist oppdatert 11.01.2018
Skrevet av Sissel Stokkedal

Læringsressurser

Filmanalyse

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?

Læringssti

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Filmanalysens hva og hvorfor

  • SubjectMaterialFagstoff

    Filmanalyse i tre steg

  • SubjectMaterialFagstoff

    Slik analyserer du et fjernsynsdrama

  • SubjectMaterialFagstoff

    Innvandrerperspektiv i norsk film

  • SubjectMaterialFagstoff

    Hollywood-modellen

  • SubjectMaterialFagstoff

    Analyse av anslaget til Sin City del 1

  • SubjectMaterialFagstoff

    Analyse av anslaget til Sin City del 2

  • SubjectMaterialFagstoff

    Filmordliste

Oppgaver og aktiviteter

Kildemateriale