Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Forbrukerkjøpsloven og forbrukerrettigheter

Skal du jobbe med salg, er det viktig at du kjenner til både selgerens og kjøperens plikter og rettigheter. Du må også kjenne til når det er forbrukerkjøpsloven som gjelder, og når det er kjøpsloven.

Oppgave

Forberedelser

  • Gå sammen i grupper på fire.
  • Hver gruppe velger seg ut to av casene fra listen under. Disse skal dere lage rollespill av. Legg til deres egne forutsetninger om det er nødvendig.
  • Før dere kan spille rollespillet, må dere løse casene. Del da gruppen i to, og jobb sammen i par.
  • I hver case må dere ta stilling til om det er forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven som gjelder.
  • Jobb i par, bruk lovdata.no og jusinfo.no, og se hvilke paragrafer dere kan ta i bruk for å løse casene. På Lovdata finner dere også dommer som har falt i forbrukertvister. Disse kan dere bruke for å se nærmere på hvordan loven håndheves, og hvordan dommene er begrunnet. Dere kan også søke på Lovdata etter flere høyesterettsdommer for å se om dere kan bruke disse i casene deres.
  • lovdata.no

  • jusinfo.no

  • Artikkel: Dommer i Høyesterett på lovdata.no

Gjennomføring av rollespillet

  • En av gruppene framfører sitt første rollespill for klassen.
  • Én spiller kunde, og én spiller selger. De to siste spiller representanter for retten. De skal legge fram hvem som ifølge loven har rett til hva, og felle en begrunnet dom.
  • Gruppemedlemmene bytter roller og spiller case nummer to på samme måte.
  • Etter hvert rollespill kan klassen diskutere om dommen i saken er riktig, og om noe kunne vært gjort annerledes i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven.
  • Gjennomfør dette på samme måte for alle gruppene.

Caser

Case 1 – klesbutikk

På lørdag var du i byen med venner, og da falt du for fristelsen til å kjøpe deg en dyr bukse. Det føltes riktig der og da. Mange av vennene dine har bukser av samme merke, og du har ønsket deg akkurat denne buksa lenge.

Idet du går alene hjemover, angrer du på kjøpet. Du innser at du ikke har råd til buksa, og bestemmer deg for å gå og levere den tilbake og få pengene igjen. Fornøyd med avgjørelsen din trasker du tilbake til butikken. Du blir veldig overrasket da det viser seg at butikken nekter å ta buksa i retur. Kan butikken gjøre dette?

Case 2 – elektronikk

Du skal begynne å studere til høsten, og i sommer kjøpte du deg derfor en ny Macbook Pro på tilbud. Mac-en kostet 15 000 kroner. Rett etterpå dro du på telttur, så du fikk ikke prøvd den før etter en uke. Da viste det seg at det ikke gikk an å koble den til det trådløse nettet i leiligheten din.

Du leverer derfor Mac-en tilbake og vil helst ha pengene igjen eller en ny Mac. Butikken tilbyr gratis reparasjon, men sier at du ikke kan få ny Mac eller pengene tilbake. Stemmer det?

Case 3 – mobiltelefon

For litt over to år siden kjøpte du deg ny telefon. Du har vært flink og passet godt på den. Men plutselig en dag blir skjermen svart, og du kan ikke lenger ringe ut, bare motta anrop.

Du tar med deg telefonen tilbake til butikken der den var kjøpt, for å reklamere på den. Butikken nekter. De mener at problemene med telefonen skyldes normal slitasje, og at du er for sent ute med reklamasjonen. Er dette riktig?

Case 4 – netthandel

Du har kjøpt en treningsdress i en nettbutikk. Når du prøver den på hjemme, viser det seg at den er litt stor til deg. Du vil bytte til en mindre størrelse, og etter et par uker sender du treningsdressen tilbake i en stor konvolutt. Nettbutikken hevder at du ikke kan bytte den, men må beholde den dressen du hadde bestilt. Har butikken rett?

Case 5 – sportsbutikk

I mai i fjor kjøpte du deg flotte nye slalåmski på salg. Hele høsten gledet du deg til sesongstart, og i romjulen var du i bakken. Etter et par turer var du uheldig og kjørte over en stein, noe som førte til at sålen på den ene skien fikk en dyp og lang ripe. Da du kom hjem, tok du skien med deg til butikken for å få den reparert.

Du avtaler med butikken at de skal undersøke hva reparasjonen vil koste, før du bestemmer deg. Etter noen dager får du tilbakemelding om at reparasjonen vil koste cirka 1 500 kroner. Det synes du er litt dyrt, så du vil heller prøve å fikse skien selv. Du får skien tilbake – sammen med et gebyr på 250 kroner for undersøkelsen. Du protesterer, men butikken hevder at de har lov til å kreve dette gebyret uten å opplyse deg om det på forhånd. Kan butikker operere slik?

Case 6 – hvitevarer

Du har akkurat kjøpt ny vaskemaskin og har avtalt med butikken at de skal levere den hjemme hos deg samme dag. De kommer med maskinen som avtalt og hjelper deg med å installere den. Glad og fornøyd setter du den i gang og går en tur ut mens du venter på at vasken er klar. Etter tre timer kommer du hjem, og maskinen er full av vann.

Du ringer butikken, men det kan ikke komme noen og se på maskinen før i morgen. Når de kommer, må de tømme maskinen, og det viser seg at de må ta den med seg. Hva har du krav på i dette tilfellet?

Case 7 – lokal mat

Du skal ha gjester til middag og har bestilt 10 kilo reker fra en lokal fisker. Du henter rekene som avtalt hjemme hos fiskeren og legger dem i kjøleskapet mens du dekker bordet.

Når du tar ut rekene, kjenner du en litt sur lukt, og du ser at de ikke ser helt ferske ut. Du ringer fiskeren og ber ham om å kjøre hjem til deg med 10 nye kilo ferske reker, for de du har fått, tør du ikke å servere. Fiskeren nekter for at det er noe galt med rekene, og sier at kjøpt er kjøpt. Kan han gjøre dette?

Case 8 – gavebutikk

Du er ute i siste liten for å kjøpe gave til et vennepar som skal gifte seg. I en gavebutikk finner du en stor, nydelig salatbolle i glass som du vil gi dem. Butikken har bare noen få igjen av denne spesielle bollen, og du klarer å forhandle deg til å få 100 kroner i avslag. I den forbindelse sier selgeren at bytterett eller noen form for krav fra din side ikke kan bli aktuelt. Du har det travelt, betaler og forter deg hjem for å pakke inn gaven.

Når du pakker inn bollen, ser du at det er gått et lite skår i bunnen på den. Du løper ned til butikken med bollen og ber om å få bytte den til en ny eller heve kjøpet. Butikken avviser kravene dine og sier at du fraskrev deg både bytteretten og andre former for klagerett da du fikk prisavslaget. Dessuten sier selgeren at små defekter på glassvarer er noe man må regne med. Hvem har rett?

Case 9 – Finn.no

Du har kjøpt en pen, brukt sofa på Finn.no og avtalt med selgeren at han skal levere sofaen hjemme hos deg. Du vippser penger til selgeren mens han er på vei til deg.

Når han kommer, er det med en annen sofa enn den du har betalt for. Selgeren står på sitt og hevder at dette er sofaen dere var enige om. Han kjører sin vei med tom tilhenger og lar sofaen stå igjen hos deg. Du vil ikke ha denne sofaen og vil ha pengene dine tilbake. Hva kan du gjøre?

CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 29.04.2020

Læringsressurser

Regelverk for markedsføring og salg