En pakkereise er en reise som inkluderer transport og opphold. Hvem kan du klage til, og hva kan du klage på, dersom ferien ikke ble som forventet?

Pakkereiseloven
Pakkereiseloven dekker to former for reiser:
- pakkereiser
- sammensatte reiser
Pakkereiser
Det er en pakkereise når du kjøper en pakke fra en arrangør som inkluderer både transport til og fra reisemålet og overnatting på reisemålet. En typisk pakkereise er for eksempel når du kjøper fly og hotell samlet. Pakkereiser kan også omfatte andre turisttjenester, som sightseeing og utflukter, og leiebil. Du betaler for alle delene av reisen samlet som én pakke.
Det er arrangøren av pakkereisen som er ansvarlig for at reisen din samsvarer med det som er markedsført. TUI og Ving er eksempler på store reisearrangører.
Hvis noe på ferien ikke fungerer som avtalt, skal arrangøren betale tilbake det du har betalt for ferien på forskudd.
Eksempel:
Du har bestilt en ukes pakkereise til Østerrike for å stå på ski. Skianlegget blir stengt før du skal dra, og arrangøren kansellerer derfor alle sine reiser dit. Da må arrangøren betale deg tilbake det du har betalt inn på forhånd.
Sammensatte reiser
Kjøper du en sammensatt reise, betyr det at du kjøper flere reisetjenester på samme sted, men avtaler og betaler for hver tjeneste for seg. For å kunne bli regnet som sammensatt må reisen enten vare i over 24 timer eller inkludere minst én overnatting.
Eksempel:
Du kjøper en flybillett på SAS.no og betaler for denne. I tillegg benytter du deg av muligheten til å bestille overnatting fra samme nettside, og betaler for denne separat.
Pakkereiser kjøpt av en formidler
En formidler selger pakkereiser på vegne av en reisearrangør. Formidleren kan for eksempel være et reisebyrå.
Formidleren har ikke ansvaret for gjennomføringen av reisen. Men hvis du har kjøpt en pakkereise fra en formidler og kontakter formidleren fordi du vil klage på reisen, må formidleren videreformidle henvendelsen din til reisearrangøren.
Eksempel:
Du har brukt tid på å kikke i reisekatalogen til TUI og bestemmer deg til slutt for en reise til Fuengirola i Spania. Du tar med deg katalogen og går til et reisebyrå, som utfører bestillingen for deg. Regninger for turen går direkte fra TUI til deg. Reisebyrået forhandler TUIs tilbud til deg, og det er til reisebyrået du går hvis du ønsker å legge til noe i bestillingen din, for eksempel en utflukt eller en leiebil. Da ordner reisebyrået dette for deg.
Da du kommer hjem fra ferien, mener du at det var for mye bråk på hotellet ditt, og du oppsøker reisebyrået for å klage. Der er de forpliktet til å formidle klagen din videre til TUI, men de kan ikke holdes ansvarlige for problemene du opplevde på reisen.
Kilde
Forbrukerrådet. (u.å.). Misfornøyd med pakkereise eller «sammensatt reise». Hentet fra https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/pakkereise/misfornoyd-med-pakkereise-eller-sammensatt-reise/