Hopp til innhold

Fagartikkel

APUS-modellen

APUS-modellen er en enkel og effektiv dramaturgimodell, og den brukes derfor av mange ulike medieprodusenter.

LK20
APUS-modellen. Illustrasjon.

APUS-modellen er en dramaturgisk modell og har en start, en midtdel og en slutt. Den blir særlig brukt til nyhetsinnslag for TV og radio.

Ingvild Bryn og Jon Gelius i studioet til NRK Dagsrevyen. Foto.

Ingvild Bryn og Jon Gelius er nyhetsankere i Dagsrevyen på NRK. Innslagene blir gjerne strukturert etter APUS-modellen.

APUS-modellen er godt kjent for dem som lager nyheter eller aktualitetsstoff. Den er også relevant for dem som vil fortelle andre typer historier.

Modellen kan minne litt om Hollywood-modellen, men dramaturgien er enklere og mer fortettet. Derfor er den en effektiv dramaturgisk modell for dem som produserer innhold og for mottakerne.

Publikum skal raskt bli engasjert og forstå hva saken dreier seg om, slik at de ikke mister interessen.

APUS står for anslag, presentasjon, utdyping og slutt.

A = Anslag
P = Presentasjon
U = Utdyping
S = Slutt

Anslaget

Anslaget skal gjøre tilhørerne nysgjerrige og skape interesse. Anslaget kan bestå av musikk, et spennende utsagn fra et intervjuobjekt eller en effektlyd. I radio kan det være effektivt å bruke miljølyder i anslaget for å vekke interesse og vise lytterne hva saken dreier seg om.

Presentasjonen

Presentasjonen gir et innblikk i hva saken handler om. Her er det viktig å være presis og unngå for mye informasjon. Hold deg til hovedbudskapet slik at de som ser eller lytter ikke mister interessen.

Utdypingen

Utdypingen skal gi svar på eventuelle spørsmål som er stilt i presentasjonen og skal inneholde flere opplysninger om saken. Her kan du gå mer i dybden og stille spørsmål om hvorfor og hvordan.

Slutten

Slutten kan variere litt etter hva saken dreier seg om. Den kan for eksempel konkludere, gi et raskt sammendrag eller avrunde saken med et siste, slående sitat. Etter slutten er det vanlig at programlederen avslutter innslaget med en utroduksjon (utro på fagsjargong), hvor navnet på den som har laget saken, blir nevnt. Utroduksjonen tilsvarer byline i ei avis.

Mye brukt dramaturgimodell

Det er ikke bare aktualitet- og hendelsesnyheter som tar i bruk APUS-modellen. I reklamefilmen "Hockey-Helge" fra mobilselskapet Talkmore kan du se hvordan hovedbudskapet kommer tydelig fram gjennom effektiv APUS-dramaturgi.


Å gjøre

  • Finn aktuelle nyhetsinnslag eller holdningsskapende reklamefilmer på nett.
  • Finner du eksempler på at APUS-modellen er brukt?
  • Forsøk å identifisere de ulike fasene: anslag, presentasjon, utdyping og slutt.
  • Til slutt kan klassen vise hverandre noen av eksemplene dere fant og diskutere dramaturgien.


Sist oppdatert 16.10.2019
Skrevet av Maren Aftret-Sandal

Læringsressurser

Historiefortelling og dramaturgi

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?