Hopp til innhold

Oppgave

Vurdere Morten og Minoos SOFT-analyse

Vurder Morten og Minoos SOFT-analyse

Morten og Minoo vurderer å starte en bedrift der de vil tilby kundestøtte for data- og mobilutstyr til privatpersoner og bedrifter i lokalmiljøet.

De setter opp denne SOFT-analysen:

Interne arbeidsbetingelser
Eksterne arbeidsbetingelser
Sterke sider
  • Vi er veldig flinke på data og telefoni.
  • Vi har mye tid å bruke på dette utenom skoletiden.
  • Vi kjenner mange på skolen som kan bli kunder, og som vet at vi er flinke.
  • Vi trenger ikke å kjøpe inn mye utstyr eller ha lokale.
Muligheter
  • Nesten alle har mobil og datamaskin, og det er mange som trenger hjelp på andre skoler og der vi bor.
  • Fungerer dette godt på skolen vår, kan vi få andre elever på andre skoler til å starte en ny avdeling.
  • Vi kan begynne med nye produkter som passer inn i det vi allerede gjør, og som vi kan selge til de kundene vi alt har, og til nye kunder.
  • Vi kjenner lokalsamfunnet.
  • Vi har få konkurrenter på privatmarkedet.
Svake sider
  • Skal vi selge til flere enn dem vi kjenner, må vi annonsere, og det koster penger.
  • Når noen trenger hjelp, kan vi ikke hjelpe dem med en gang, men må vente til etter skoletid.
  • Vi er bare to personer, så det kan bli litt venting for kundene.
  • Blir det mye å gjøre, kan det gå ut over leksearbeidet og konsentrasjonen på skolen.
  • Vi mangler erfaring med å drive forretning.
  • Bedriften vår er ukjent i markedet.
Trusler
  • Andre på vår skole eller på andre skoler kan bruke forretningsideen vår.
  • Det kommer stadig nye pc- og telefonmodeller, og det vil kreve mye tid å holde seg oppdatert.
  • Når vi er på ferie, er det ingen som kan hjelpe kundene våre.
  • Konkurrenter med mye kapital etablerer seg i distriktet.

Vurder denne SOFT-analysen for Morten og Minoos support.

  1. Bør Morten og Minoo starte opp denne bedriften?
  2. Har de tatt hensyn til alle de viktige eksterne og interne arbeidsbetingelsene, eller savner du noen?
Sist faglig oppdatert 19.11.2017
Skrevet av Oddvar Torgersen
Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS

Læringsressurser

Markedsplanen

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter