Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Markedsundersøkelse

Vi gjennomfører markedsundersøkelser for å skaffe oss god kunnskap om markedet. Spørreundersøkelser, eksperiment og observasjon er eksempler på måter vi kan skaffe oss informasjon på. I denne oppgaven får dere flere forslag til markedsundersøkelser som dere kan gjennomføre.

Nerd med briller. Foto.

Velg ett eller flere av alternativene under, og gjennomfør en markedsundersøkelse.

1. Lag en markedsundersøkelse for ungdomsbedriften din.

2. Lag en markedsundersøkelse for skolen din. Du skal undersøke hvorfor elevene i 10. klasse på ungdomsskolene i nærmiljøet har lyst til / ikke lyst til å gå på service og samferdsel.

3. Gjennomfør en blindtest av sjokolade. Bruk for eksempel Freia melkesjokolade og First Price melkesjokolade. Legg sjokoladebitene på papptallerkener, og la deltakerne smake med bind for øynene. Hvilken sjokolade likte de best? Lag et skjema, og kryss av svarene. Dere kan også teste ut andre produkter.

4. Dra til ditt lokale senter eller til sentrum. Undersøk hvilken butikk flest mennesker har planer om å besøke i dag.

Regler for gjennomføring:

  • Dere må vite hvilken målgruppe dere skal spørre.
  • Dere må utarbeide spørsmålene på forhånd.
  • Dere må bruke diagrammer i et regneark for å presentere resultatene deres.
  • Gjør dere noen refleksjoner rundt hvorvidt dere kan stole på de resultatene dere har fått, og hva de betyr.
  • Dere kan også bruke nettbaserte spørreskjema. For tips, se her.

Sist faglig oppdatert 19.11.2017
Skrevet av Caroline Eriksen Krilic og Arne Jansen
Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS

Læringsressurser

Markedsplanen

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter