34 | aug. | Generelle læreplanmål Forskerspiren | - muntlige ferdigheter, skrive, lese og regne i naturfag
- digitale ferdigheter
- naturvitenskapenes særpreg, historie og metoder
- naturvitenskapelig språk og sjangere
|
35 | aug. | Forskerspiren Åpent forsøk | - skille mellom resultater og påstander og diskutere kvaliteten på metoder og framstilling av egne og andres data og tolkninger
|
36 | sep. | Bærekraftig utvikling Ekskursjon (suksesjon | - undersøke og beskrive suksesjonsprosesser i et økosystem
|
37 | sep. | Bærekraftig utvikling Økosystemene i endring | - undersøke og beskrive suksesjonsprosesser i et økosystem
|
38 | sep. | Bærekraftig utvikling Økosystemene i endring
| - undersøke og beskrive suksesjonsprosesser i et økosystem
|
39 | sep. | Forskerspiren Naturfaglige problemstillinger | - skille mellom resultater og påstander og diskutere kvaliteten på metoder og framstilling av egne og andres data og tolkninger
- drøfte dagsaktuelle naturfaglige problemstillinger basert på praktiske undersøkelser eller systematisert informasjon fra ulike kilder
|
40 | okt. | Forskerspiren Naturfaglige problemstillinger | - skille mellom resultater og påstander og diskutere kvaliteten på metoder og framstilling av egne og andres data og tolkninger
- drøfte dagsaktuelle naturfaglige problemstillinger basert på praktiske undersøkelser eller systematisert informasjon fra ulike kilder
|
41 | okt. | Høstferie | Tidspunktet for høstferie vil være forskjellig i ulike deler av landet. |
42 | okt. | Energi for framtiden Redoksreaksjoner | - forklare hva redoksreaksjoner er, gjøre forsøk med forbrenning, galvanisk element og elektrolyse og gjøre greie for resultatene
|
43 | okt. | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk
Energi for framtiden Redoksreaksjoner | - skille mellom resultater og påstander og diskutere kvaliteten på metoder og framstilling av egne og andres data og tolkninger
- bruke enkle datasimuleringer eller animasjoner for å illustrere og forklare naturfaglige fenomener og teste hypoteser
- forklare hva redoksreaksjoner er, gjøre forsøk med forbrenning, galvanisk element og elektrolyse og gjøre greie for resultatene
|
44 | okt. | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk
Energi for framtiden Redoksreaksjoner | - skille mellom resultater og påstander og diskutere kvaliteten på metoder og framstilling av egne og andres data og tolkninger
- bruke enkle datasimuleringer eller animasjoner for å illustrere og forklare naturfaglige fenomener og teste hypoteser
- forklare hva redoksreaksjoner er, gjøre forsøk med forbrenning, galvanisk element og elektrolyse og gjøre greie for resultatene
|
45 | nov. | Energi for framtiden Batterier og brenselceller | - beskrive virkemåten og bruksområdet til noen vanlige batterier og brenselceller
|
46 | nov. | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk, datasimuleringer
Energi for framtiden Batterier og brenselceller | - skille mellom resultater og påstander og diskutere kvaliteten på metoder og framstilling av egne og andres data og tolkninger
- bruke enkle datasimuleringer eller animasjoner for å illustrere og forklare naturfaglige fenomener og teste hypoteser
- beskrive virkemåten og bruksområdet til noen vanlige batterier og brenselceller
|
47 | nov. | Energi for framtida Energikilder og energibærere | - gjøre rede for forskjellen mellom energikilder og energibærere og en aktuell energibærer for framtiden
|
48 | nov. | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk, datasimuleringer
Energi for framtiden Energikilder og energibærere | - skille mellom resultater og påstander og diskutere kvaliteten på metoder og framstilling av egne og andres data og tolkninger
- bruke enkle datasimuleringer eller animasjoner for å illustrere og forklare naturfaglige fenomener og teste hypoteser
- gjøre rede for forskjellen mellom energikilder og energibærere og en aktuell energibærer for framtiden
|
49 | des. | Oppsummering energi | - forklare hva redoksreaksjoner er, gjøre forsøk med forbrenning, galvanisk element og elektrolyse og gjøre greie for resultatene
- beskrive virkemåten og bruksområdet til noen vanlige batterier og brenselceller
- gjøre rede for forskjellen mellom energikilder og energibærere og en aktuell energibærer for framtiden
|
50 | des. | Stråling og radioaktivitet Elektromagnetisk stråling, nordlys | - beskrive hvordan nordlys oppstår, og hvordan Norge har vært og er et viktig land i forskningen på dette feltet
|
51 | des. | Stråling og radioaktivitet Ozon i atmosfæren
| - forklare ozonlagets betydning for innstrålingen fra sola
|
51/1 | des./jan. | Juleferie | |
2 | jan. | Stråling og radioaktivitet Drivhuseffekt | - forklare hva drivhuseffekt er, og gjøre rede for hvordan menneskelig aktivitet endrer energibalansen i atmosfæren
|
3 | jan. | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk, datasimuleringer
| - skille mellom resultater og påstander og diskutere kvaliteten på metoder og framstilling av egne og andres data og tolkninger
- bruke enkle datasimuleringer eller animasjoner for å illustrere og forklare naturfaglige fenomener og teste hypoteser
|
4 | jan. | Stråling og radioaktivitet Drivhuseffekt og klima Konsekvenser av økt oppvarming | - gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt i arktiske og lavtliggende områder og drøfte ett aktuelt klimatiltak
|
5 | jan. | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk, datasimuleringer
Stråling og radioaktivitet Radioaktivitet og ioniserende stråling | - skille mellom resultater og påstander og diskutere kvaliteten på metoder og framstilling av egne og andres data og tolkninger
- bruke enkle datasimuleringer eller animasjoner for å illustrere og forklare naturfaglige fenomener og teste hypoteser
- gjennomføre forsøk med radioaktivitet, halveringstid og bakgrunnsstråling, forklare fenomenene og gjøre enkle beregninger
|
6 | feb. | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk, datasimuleringer
Stråling og radioaktivitet Radioaktivitet og ioniserende stråling | - skille mellom resultater og påstander og diskutere kvaliteten på metoder og framstilling av egne og andres data og tolkninger
- bruke enkle datasimuleringer eller animasjoner for å illustrere og forklare naturfaglige fenomener og teste hypoteser
- gjennomføre forsøk med radioaktivitet, halveringstid og bakgrunnsstråling, forklare fenomenene og gjøre enkle beregninger
|
7 | feb. | Stråling og radioaktivitet Teknisk og medisinsk bruk av ioniserende stråling | - beskrive kjennetegn ved ulike typer ioniserende stråling og gi eksempler på hvordan slik stråling utnyttes til teknisk og medisinsk bruk
|
8 | feb. | Vinterferie | Tidspunktet for vinterferie vil være forskjellig i ulike deler av landet. |
9 | feb. | Stråling og radioaktivitet Stråling fra verdensrommet | - forklare hvordan elektromagnetisk stråling fra verdensrommet kan tolkes og gi informasjon om verdensrommet
|
10 | mars | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk, datasimuleringer | - skille mellom resultater og påstander og diskutere kvaliteten på metoder og framstilling av egne og andres data og tolkninger
- bruke enkle datasimuleringer eller animasjoner for å illustrere og forklare naturfaglige fenomener og teste hypoteser
|
11 | mars | Oppsummering stråling og radioaktivitet | - forklare hvordan nordlys oppstår, og gi eler på hvordan Norge har vært og er et viktig land i forskningen på dette feltet
- forklare ozonlagets betydning for innstrålingen fra sola
- forklare hva drivhuseffekt er, og gjøre rede for hvordan menneskelig aktivitet endrer energibalansen i atmosfæren
- gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt i arktiske og lavtliggende områder og drøfte ett aktuelt klimatiltak
- gjennomføre forsøk med radioaktivitet, halveringstid og bakgrunnsstråling, forklare fenomenene og gjøre enkle beregninger
- beskrive kjennetegn ved ulike typer ioniserende stråling og gi eksempler på hvordan slik stråling utnyttes til teknisk og medisinsk bruk
- forklare hvordan elektromagnetisk stråling fra verdensrommet kan tolkes og gi informasjon om verdensrommet
|
12 | mars | Bioteknologi Gener og proteiner | - forklare genetisk kode og hovedtrekkene i proteinsyntesen og gi eksempler på hvordan arv og miljø samspiller
|
13 | mars | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk, datasimuleringer
Bioteknologi Gener og proteiner | - skille mellom resultater og påstander og diskutere kvaliteten på metoder og framstilling av egne og andres data og tolkninger
- bruke enkle datasimuleringer eller animasjoner for å illustrere og forklare naturfaglige fenomener og teste hypoteser
- forklare genetisk kode og hovedtrekkene i proteinsyntesen og gi eksempler på hvordan arv og miljø samspiller
|
14 | mars/apr. | Bioteknologi Krysning og genmodifisering | - forklare begrepene krysning og genmodifisering og gi eksempler på hvordan bioteknologi brukes til modifisering av egenskaper hos planter og dyr
|
15 | apr. | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk, datasimuleringer
Bioteknologi Medisinsk bruk av bioteknologi | - skille mellom resultater og påstander og diskutere kvaliteten på metoder og framstilling av egne og andres data og tolkninger
- bruke enkle datasimuleringer eller animasjoner for å illustrere og forklare naturfaglige fenomener og teste hypoteser
- gi en oversikt over ulike former for medisinsk bruk av bioteknologi og diskutere muligheter og utfordringer ved slik bruk
|
16 | apr. | Påskeferie | |
17 | apr. | Bioteknologi Bioteknologi – etikk og fag | - sammenligne argumenter om bruk av bioteknologi og drøfte ulike faglige og etiske problemstillinger knyttet til disse
|
18 | apr./mai | Bioteknologi Bioteknologi – etikk og fag | - sammenligne argumenter om bruk av bioteknologi og drøfte ulike faglige og etiske problemstillinger knyttet til disse
|
19 | mai | Oppsummering bioteknologi | - forklare genetisk kode og hovedtrekkene i proteinsyntesen og gi eksempler på hvordan arv og miljø samspiller
- forklare begrepene krysning og genmodifisering og gi eksempler på hvordan bioteknologi brukes til modifisering av egenskaper hos planter og dyr
- gi en oversikt over ulike former for medisinsk bruk av bioteknologi og diskutere muligheter og utfordringer ved slik bruk
- sammenligne argumenter om bruk av bioteknologi og drøfte ulike faglige og etiske problemstillinger knyttet til disse
|
20 | mai | Oppsummering | oppsummering av sentrale sammenhenger i faget |
21/25 | mai/juni | Repetisjon | Timeplanen i denne perioden blir ofte endret av prøver, tentamener, arrangementer og fridager. Mai/juni er godt egnet til elevforedrag, ekstraforsøk, prosjekt, faglig debatt, feltarbeid, repetisjon og trening til muntlig eksamen (den valgte eksamensmodellen).
|