Hopp til innhold

Fagstoff

Personalutvikling

Målsettingen med personalutvikling er å stimulere medarbeiderne til faglig og personlig utvikling. Det er nemlig én sak å ansette rett person, en helt annen å utvikle og beholde vedkommende. Vi skal her se på hvilke virkemidler som er aktuelle i denne sammenhengen.
Barn utkledd som voksne arbeidere. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Karriereplan

Bedriften bør lage en karriereplan for den enkelte ansatte. Planen skal vise hva slags utdannelse, kompetanse og ferdigheter medarbeideren har, men den bør først og fremst inneholde planer for videreutdanning, opplæring og kompetanseutvikling.

Den ansatte bør på sin side sette opp sine egne målsettinger og sin egen karriereplan. Det beste er selvsagt om bedriftens plan og den personlige planen er mest mulig like. Da vil det være større sjanse for at vedkommende blir en stabil og lojal medarbeider i lang tid framover.

Kompetanse- og personalutvikling

De ansatte er i dag ofte mer interessert i mulighetene for personlig utvikling enn i lønna. Mange ansatte ønsker arbeidsoppgaver som er interessante, og som gjør dem attraktive for andre jobber i framtiden.

Hver arbeidsdag er ofte "en skoledag", men virksomheten bør i tillegg være bevisst på behovet for kursing og opplæring. Virksomheten bør gjennomføre en planlagt og systematisk opplæring. Det kan innebære både intern og ekstern opplæring. Ofte er det tilstrekkelig med et internkurs. I andre tilfelle er man avhengig av ekstern ekspertise.

Tenk deg en bilmekaniker. Vil han eller hun ha behov for opplæring etter å ha vært ansatt i lengre tid? Ja! Bilene får stadig mer elektronikk. Mye av feilsøkingen skjer med elektronisk utstyr. Samtidig skjer det en rivende utvikling i retning av mer miljøvennlige biler.

Større bedrifter har ofte en egen personalavdeling eller HR-avdeling. HR står for Human Resources (menneskelige ressurser). Slike avdelinger vil stimulere til opplæring, medarbeiderdeltakelse og et godt arbeidsmiljø.

Det er viktig å beholde medarbeidere og sikre kunnskapen i virksomheten. Betingelsene er god personalbehandling og stimulerende tiltak som motiverer medarbeiderne til å være villig til å dele kunnskapen sin med andre.

To bilder av menn og motor. Bildet til venstre er i svart-hvitt og viser to unge menn som skrur på en motor. Bildet til høyre er i farger og viser to mer voksne menn som står og studerer det som er under panseret på en bil. Den ene av dem holder en datamaskin. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Utsatte grupper

Det er et viktig mål for arbeidslivet i Norge at alle har et godt arbeidsmiljø. Du har på Vg1 lært en del om HMS-arbeid, arbeidsmiljøloven og de krav som loven stiller. Vi skal her ta for oss grupper av ansatte som kan være spesielt utsatt.

Kvinner, eldre og mennesker med flerkulturell bakgrunn kan være utsatte grupper både med tanke på ansettelse, intern behandling og oppfølging i arbeidssituasjonen.

Kvinner har fremdeles ofte det meste av omsorgsarbeidet i småbarnsfamilier, og blir ofte forbigått av menn når det gjelder lønn, karriere og utvikling.

Eldre kan lett falle utenfor arbeidslivet på grunn av den teknologiske utviklingen eller fordommer mot eldre generelt.

Den samme gjelder mennesker med flerkulturell bakgrunn. Kultur- og språkbarrierer kan være medvirkende, men også fordommer og manglende tillit til den utdanningen de har fra hjemlandet, kan spille inn

Omskolering

Det er et stort behov for omskolering i dagens samfunn. Arbeidstakere skifter ofte arbeid – i snitt seks ganger i løpet av sin arbeidskarriere. De fleste gangene skjer jobbskiftet i samme firma, enten i form av avansement eller på grunn av omorganiseringer.

Tenk over

Hvorfor er det viktig å dele kunnskap med andre på arbeidsplassen?

CC BY-SASkrevet av Oddvar Torgersen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 11.07.2018

Læringsressurser

Rekruttering, ansettelser og personalutvikling