LK06

Bruk eksempler!
Nå er det på tide å teste kunnskapene sine igjen. Husker du begrepene som er brukt i emnet P for produkt? Hvis du vil sikre deg god forståelse, er det lurt å prøve å finne eksempler fra media når du skal gi svar på repetisjonsoppgavene under. Da får du med en gang mer «kjøtt på bena»!
Repetisjonsspørsmål
- Hvordan kan vi definere begrepet produkt?
- Hvorfor sies det at produkt er den viktigste p-en i markedsføringsmiksen?
- Forklar produktnivåene vi opererer med. Gjelder disse produktnivåene også for tjenester?
- Forklar de fire dimensjonene vi opererer med når vi snakker om produktsortiment.
- Hva er et produkthierarki? Forklar og gi eksempler fra media.
- Hva vil du si er den største forskjellen mellom produkter og tjenester?
- Hvilke produktklasser har vi, og hva ligger i hver av dem?
- Hva er henholdsvis teknisk kvalitet og opplevd kvalitet? Er den ene typen viktigere enn den andre?
- Hvilke fire stadier har vi i produktets livssyklus (PLS)? Hva skjer i hvert stadium, og hvordan skal dette møtes med markedsføring?
- Hva beskriver diffusjonsprosessen? Gjelder den for alle produkter eller bare for nye?
- Hvordan kan det ha seg at PLS-kurven ikke alltid er klokkeformet, men at den også kan ha andre fasonger?
- Hva er forskjellen mellom en innovasjon og en produktforbedring?
- Beskriv og forklar de forskjellige stadiene i produktutviklingsprosessen. Hvilken prosess er det som starter der produktutviklingsprosessen slutter?
- Hva er service, og hvordan deler vi inn servicebegrepet?
- Hvilke funksjoner kan emballasje ha?
Sist oppdatert 01.11.2017