Når vi i markedsføringsfaget snakker om produkter, mener vi ikke bare varer, men også tjenester, ideer og bedrifter. Treningstøy for eksempel er en konkret vare, treningstimer er en tjeneste, treningsformer en idé, og en treningskjede en bedrift. Men disse krever ofte ulike former for markedsføring.


Joggesko er en vare, det vil si en konkret gjenstand som vi kan ta og kjenne på, og som har en viss levetid.
Varer
Varer er helt konkrete gjenstander vi kan ta og kjenne på. Det er design og materialbruk som avgjør kvaliteten på en vare – de bestemmer funksjonalitet og levetid. I tillegg kan emballasje, farger og former kommunisere andre egenskaper som har stor markedsføringsverdi.
Tjenester
Mens varer er konkrete, synlige produkter, er tjenester immaterielle eller abstrakte. Vi kan ikke ta og føle på dem og, aller viktigst, vi forbruker dem mens de produseres. Tenk deg en treningstime på et treningssenter: Instruktøren leverer timen, og du som deltaker bruker den. Tjenester kan altså ikke lagres eller spares, og det er stort sett mennesker som leverer dem.

En treningstime er en tjeneste, den er forbrukt idet timen er gjennomført.
Tjenester er ferskvare
Mennesker er ikke perfekte, og derfor blir kvaliteten på en tjeneste ikke nødvendigvis lik hver gang. Dette kan ha sin sjarm, men dersom kvaliteten på tjenesten blir for lav, vil bedriften som leverer den, mest sannsynlig få problemer. Dersom du for eksempel besøker en restaurant og får elendig service, kald mat og til slutt en regning som ikke stemmer med det du har konsumert – da er det lite sannsynlig at du kommer til å spise på samme sted igjen. Produsenter av tjenester må derfor kvalitetssikre måten tjenesten blir levert på, både ved å lage gode rutiner og ved å gi personalet skikkelig opplæring. Tjenester er ferskvare, og de må holde god nok kvalitet hver eneste gang.