Hopp til innhold
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Vurdering av alternativer

Selgers oppgave i denne fasen - vurdere alternativer - er å bruke den kunnskapen han eller hun har om kunden og kundens behov til å gi kunden de beste rådene. Selger må gi nok informasjon om de alternative produktene for å gi kunden et godt beslutningsgrunnlag.

Samsungtelefon. Foto.

Oppgave

Du er ansatt som selger i en sportsbutikk, og det kommer inn en ny og ukjent kunde i butikken. Dama forteller deg at hun trenger en ny sykkel. I butikken finnes sykler for alle mulige forhold og i alle prisklasser (fra et par tusen kroner og opp til hundre tusen kroner). Hvordan finner du ut hvilken informasjon du skal gi, og hvilke argumenter du skal bruke, for å selge dama en svært god og kostbar sykkel? Hva må du finne ut om kunden og hennes vurderingskriterier?

Sist oppdatert 20.03.2018
Skrevet av Hanne-Lisbet Løite

Læringsressurser

Kjøpsadferd

Læringssti

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Kjøpsatferd - hva har du lært?

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Informasjonssøk

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Vurdering av alternativerDu er her

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Kjøpsbeslutning

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Etterkjøpsatferd

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Graden av involvering

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Kjøpsroller

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Kjøpsatferd på bedriftsmarkedet