Hopp til innhold

Fagstoff

Kjøpsbeslutning

Når kunden har innhentet informasjon om varen hun ønsker å kjøpe, samt vurdert hvilke alternativer hun har, er tiden kommet for å velge hvilken vare hun skal kjøpe – eller eventuelt å bestemme om hun kanskje skal utsette kjøpet til en annen gang, eller ikke kjøpe i det hele tatt.
Bilde av en bilselger som selger bil til et ungt par der kvinnen sitter inne i bilen
Åpne bilde i et nytt vindu

Trinn 4: Kjøpsbeslutning

Når kunden har vurdert alternativene, må hun foreta et valg og eventuelt gjennomføre kjøpet. Kunden må ta en beslutning med hensyn til når og hvor handelen skal avsluttes, og bestemme hvilken finansieringsform som skal brukes.

Ved større kjøp – som av hus eller bil og dyre forbruksvarer – er det ofte nødvendig for kunden å ta opp et lån. Da innebærer dette trinnet i kjøpsprosessen også en avklaring av hvorvidt hun skal inngå en låneavtale, eller betale kontant.

For at kjøpet skal bli gjennomført, bør selgeren følge opp handelen helt til den er avsluttet. En rådgivende selger kan i en slik situasjon redusere usikkerheten til en kunde som står overfor mange alternativer og opplever en stor grad av risiko.

Eksempel

Du er selger i en sportsbutikk og har en kunde som er i tvil om hvilke joggesko hun skal velge. Kunden har fortalt at hun trenger gode sko fordi hun går mye på jobben, og at hun trenger sko som er litt diskrete ettersom hun skal bruke de nettopp på jobb.

Kunden har plukket ut tre par sko som hun synes er veldig gode å gå i. Ett par er grått, ett er neongrønt og ett par er svart. Hva gjør du for å hjelpe kunden til å velge?

Du kan bekrefte kundens oppfatning av at alle de tre valgte skoparene er av veldig bra kvalitet. En slik bekreftelse er god støtte til en usikker kunde. Du kan også minne kunden på at hun skal bruke skoene på jobb, og at de svarte og grå kanskje er mer diskrete og passende. Hvis kunden ser ut til å foretrekke de svarte, kan du støtte kunden med å si at «det nok er lurest med svarte ettersom de kanskje ikke så lett ser skitne ut».

Relatert innhold

Vi vet at forbrukere fortsetter å vurdere kjøpet for å bli overbevist om at de gjorde det beste valget. Selgeren bør derfor støtte opp under dette.

En god selger yter service utover det forventede og følger opp kunden helt til produktet er kjøpt og betalt.

CC BY-SASkrevet av Mette Holan. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 28.02.2018

Læringsressurser

Kjøpsadferd