Det siste punktet i markedsplanen gir en beskrivelse av hvilke kontrolltiltak vi utfører for å overvåke og justere gjennomføringen av selve markedsplanen. Med jevne mellomrom bør du kontrollere om du når målene dine, slik at det er mulig å justere underveis i perioden ved behov.
Jevnlig kontroll og oppfølging
Ved å kontrollere jevnlig om du når målene dine, kan du hele tida forbedre deg ved å lære av de feilene du eventuelt har gjort. Dersom det er markedsaktiviteter – for eksempel en annonsekampanje – som vi har gjennomført uten å oppnå gode resultater, så er det viktig å lære av dette og lage en bedre kampanje neste gang.
Det må også lages en tidsplan for evaluering og eventuelle beslutninger om nye tiltak.
Det finnes mange ulike typer resultatkontroll. I tabellen under finner du noen av dem.
TYPER RESULTATKONTROLL | ||
---|---|---|
KONTROLLTYPE | KONTROLLERES FOR Å: | KONTROLLMETODER |
Budsjettkontroll | Vurdere om bedriften har nådd de formulerte målene. | Salgsanalyser, salgs-/kostnadsanalyser, markedsandelanalyser, holdningsanalyser. |
Lønnsomhets-kontroll | Vurdere om/hvor bedriften tjener eller taper penger. | Lønnsomhetsanalyser av produkt og produkt-grupper, kunder og kundegrupper, distrikter, segmenter. |
Effektkontroll | Vurdere hvor effektiv ressursutnyttingen er når det gjelder bruk av markedsføringsmidler. | Effektivitetsmålinger av markeds-kommunikasjonen (reklame, messer, salgsapparatet osv.). |
Strategisk kontroll | Vurdere om valget av målgrupper er optimalt, og om konkurransemidlene blir brukt mest mulig effektivt. | Markedsrevisjon. En gjennomgang av bedriftens totale markedssituasjon. |
Effektkontroller
I forbindelse med ulike kampanjer vil vi ofte gjennomføre såkalte effektkontroller. Vi sjekker om det vi har oppnådd samsvarer med målene våre.
Vi ønsker da svar på problemstillinger som disse:
- For reklame-/annonseeffektivitet: Hvordan er effektiviteten av annonseringen? Var salget større i kampanjeperioden enn i perioden før? Fikk kundene større kunnskap om produktet etter kampanjen?
- For salgseffektivitet: Hvor mange kunder besøkte selgerne per dag? Hvor mye koster et salgsbesøk? Hvor stor er gjennomsnittlig omsetning per kundebesøk?
CC BY-SASkrevet av Mette Holan. Rettighetshavere: Amendor AS og NKI Forlaget
Sist faglig oppdatert 23.02.2018