LK06
Ulike lesemåter gir oss ulike opplevelser og ulik kunnskap om og av det vi leser. Ofte er en kombinasjon av ulike lesemåter den beste arbeidsmåten når vi skal arbeide med skjønnlitterære tekster.
Oppgave 1
Del klassen i tre. Alle leser novella "Blodspor" , men hver gruppe velger én av de tre tilnærmingene når dere skal analysere teksten.
- Legg fram tolkningene for hele klassen, eller bruk et digitalt tankekart til å dele analysen i stikkordsform.
- Er alt dere kommer fram til like relevant for å forstå novella? Hva er de ulike teorienes styrker og svakheter?
- Hva ville dere tatt med av tolkningsforslagene om dere skulle skrive en tekstanalyse til eksamen?
Bruk modellen som hjelp til å svare på oppgavene:
Teori | Fokus i kommunikasjonsmodellen | Mål og sentrale spørsmål |
---|---|---|
Nyhistorisme | Konteksten | Bruke teksten til å få kunnskap om tiden den er skrevet i.
|
Historisk-biografisk metode | Avsenderen | Bruke opplysninger om forfatteren til å kunne forstå teksten bedre
|
Nykritikk | Teksten | Peke på hva som gjør litteratur til litteratur, og hva som skiller god litteratur fra dårlig litteratur
|
Sist oppdatert 17.12.2018