Oppgave 1
Hva er vanskelig når du skal lære deg norsk som andrespråk? Undersøk hvilke problemer nykommere har når de skal lære norsk.
Drøfting: Hvilke utfordringer står en nybegynner overfor når han eller hun skal lære et nytt språk, for eksempel norsk? Tips: Gå gjennom underpunktene i denne delen om språklæring:
- Ord har ulik betydning.
- Lydene kan skape vanskeligheter.
- Ulikt tonelag kan gi ulike betydninger.
- Ulik setningsbygning.
- Grammatikken er forskjellig.
- Dialekter, sjargong, slang og lokalkunnskap.
Finn konkrete eksempler på hvilke problemer hvert av disse punktene skaper for nybegynneren.
Metode: Observasjon av språkundervisning for fremmede.
Intervju med de involverte: lærere og elever.
Oppgave 2
Hvilket ungdomsspråk bruker dere? Du/dere skal kartlegge vanlig ungdomsspråk i de ungdomsgjengene dere kjenner. Finn eksempler på ord og uttrykk som er vanlig blant ungdommen, men ikke vanlig blant voksne, der dere bor. Lag gjerne egne ordlister.
Drøfting:
- Hvilke uttrykk er særegne for din gruppe?
- Hvor kommer disse ordene fra (engelsk, svensk, andre språk)?
- Brukes noen av uttrykkene som er nevnt i denne delen som "kebab-norsk", "asfalt-norsk" eller "salsa-norsk" blant dere på skolen?
- Hvorfor brukes slike ord og uttrykk?
- Hva vil du kalle disse uttrykkene? Er det sjargong, slang eller lokal dialekt? Hva er forskjellen?
Metode: Observasjon og intervju.
Oppgave 3
Morsmål og andre mål: Undersøk hvordan morsmålet påvirker måten vi lærer andre språk på. Finn eksempler på hvordan norske uttrykk og språkvaner påvirker språklæringen.
Drøfting:
- Hva kan ulik bruk av «ja» og «nei» føre til?
- Finn eksempler på norvagismer, interferens, og språklig uttrykksmåte: lineær-, sløyfe-, parallell-, og spiralmodell når du skal lære et nytt språk.
Metode: Lesning, observasjon og intervju.