Hopp til innhold

Fagartikkel

Rytme

Du kan skape rytme i et produkt eller arbeid ved å gjenta linjer, former og farger. Du kan gjenta elementene regelmessig med lik avstand, eller du kan sette dem sammen på en uregelmessig måte.

LK20

Tre grafiske plakater. De har alle hvit bakgrunn, svarte fuglesilhuetter og tekst med den samme skrifttypen. Illustrasjon.

Ved å gjenta linjer, form og posisjon får denne serien med plakater rytme.

Solnedgang. Foto.

Skyene blir gjentatt i ulike formasjoner og skaper linjer over himmelen. Dette er med på å skape rytme.

Rytme

I musikk danner takt og melodi en rytme fordi toner, strofer og vers blir gjentatt. Akkurat som du hører en rytme i musikk, kan du se rytme i komposisjoner. Du skaper rytme ved å gjenta eller gruppere linjer, former og farger. Det handler om inndeling som enten er jevn og symmetrisk eller uregelmessig og asymmetrisk.

Jevn og symmetrisk rytme

Du kan skape regelmessig rytme ved å gjenta former, linjer eller grupperinger med lik avstand mellom dem. Du kan gjenta formelementer i et bestemt mønster, enten som en bord eller som et større flatemønster.

Hvit bakgrunn med rissede svarte streker. Bakgrunnen har et rustikt preg over seg. Illustrasjon.

Linjer og streker er plassert tilfeldig, men likevel har bakgrunnen en ro og rytme i seg.

Uregelmessig rytme

Rytmen kan være uregelmessig, med ulik avstand mellom elementene. I en ujevn rytme grupperer du gjerne elementene slik at det likevel blir en viss ro eller harmoni.

Helhet

Vi bruker rytme og gjentar elementer for å skape helhet i produkter eller arbeidet vårt. Hvis vi skal lage en brosjyre, kan vi for eksempel bruke farger og fonter både på framsida og baksida for å skape helhet.

Brosjyre med fram- og bakside som informerer om programvarekurs.  Begge sidene er i de samme blåtonene, har hvit skrift og samme skrifttype. Illustrasjon.

Når du designer en brosjyre, er det lurt å gjenta farger og elementer, både på framside og bakside. På denne måten får brosjyren helhet.

Enhet bidrar til at blikket får bestemte holdepunkter og lettere gjør seg kjent. Likevel ønsker vi heller ikke at rytmen skal framstå som taktfast og forutsigbar. Det blir fort kjedelig.

Framheving og variasjon engasjerer oss, gjør oss interesserte og sender blikket fra ett sted til et annet i komposisjonen. Med for mange kontraster kan rytmen bli såpass ukontrollert at mottakeren blir forvirret eller mister konsentrasjonen.

Husk


"Hvis alt er framhevet, er ingenting framhevet."

En serie med notatbøker med helhetlig design. Alle framsidene har den samme skissen av en tulipan og teksten "My book", de to elementene er bare ulikt plassert på de forskjellige framsidene. Illustrasjon.

I utforming av en serie med notatbøker kan du velge deg ut et element som blir gjentatt på alle framsidene og baksidene. Da kan du endre farge uten at serien mister helheten sin.

Sist oppdatert 22.09.2020
Skrevet av Hanne Merethe Riskedal Staurland

Læringsressurser

Komposisjon