Hopp til innhold
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Typisk norsk – ikke slott, men storslått natur

Når Norge presenteres i reklame, enten for å få turister til landet eller for å selge norske produkter, markedsføres gjerne norsk natur. Fjorder og fjell har på mange måter blitt det arketypisk norske.

FooterHeaderIconFooter iconLK06

For mens England har fotball og Big Ben, Frankrike har Eiffeltårnet og Louvre – og USA markedsfører storbyen New York og badeliv og fornøyelsesparker i Florida, så selger vi norsk, uberørt natur som «typisk norsk».

Oppgave

Studer disse tre reklamefilmene:

  1. Hva presenteres som typisk norsk i disse tre reklamene? Vær konkret, og bruk begreper fra retorikken i svaret ditt. Tenk for eksempel gjennom: Finner du eksempel på patos? Hvordan styrkes etos? Og finnes det et felles norsk verdigrunnlag, et felles topos, som tekstene spiller på?
  2. Hva tenker du er budskapet i de tre reklamene, i tillegg til at man skal kjøpe produktet det reklameres for?
  3. Diskuter: Er det som presenteres som typisk norsk i disse reklamene, det du mener er mest typisk norsk, eller er det en klisjé at dette er det typiske Norge? Begrunn svaret ditt.
Sist oppdatert 29.01.2019
Tekst: Heidi Mobekk Solbakken (CC BY-NC-SA)

Læringsressurser

Fortellinger om det norske

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
MenuBook

Læringssti

MenuBook

Fagstoff

MenuBook

Oppgaver og aktiviteter

MenuBook

Kildemateriale