Hopp til innhold
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Øvelse

Undersøk jordlivet – grav ned trusa

I denne undersøkelsen skal dere finne ut mer om jordlivet. Grav ned ei truse og la den ligge i jorda i to måneder. Hva vil skje med stoffet?

FooterHeaderIconFooter iconLK20
Mann som holder i ei hvit truse over et hull i bakken. Spaden står ved siden av. Foto.

Grav ned ei truse og undersøk jordlivet.

Jord består av mineraler, dødt organisk materiale og levende organismer. De levende organismene har som oppgave å bryte ned dødt organisk materiale og gjøre dette om til næringsstoffer plantene kan ta opp. Organismene i jorda har også betydning for jordstrukturen og er på ulike måter med på å gi gode betingelser for plantevekst. Vi ønsker oss derfor jord med et rikt jordliv.

Undersøk og lær mer om jordlivet med denne oppgaven. Arbeidet kan gjennomføres som et forsøk. Dere finner link til rapportmal nederst på sida.

Finn ut:

  1. Hva er organisk materiale?
  2. Finn eksempler på hva slags grupper av levende organismer vi har i jorda, og hva de bidrar med for å skape god jord.

Dere trenger:

  1. spade
  2. bomullstruser. I stedet for truser kan dere bruke noe annet av bomull (for eksempel klippe opp et laken, ei t-skjorte eller en gammel duk). Stoffbitene bør være av en viss størrelse, så stringtruser egner seg derfor ikke.
  3. merkepinne og eventuelt en GPS

Før dere gjør undersøkelsen – diskuter disse punktene:

  1. Hva tror dere vil skje med trusene/stoffbitene som graves ned?
  2. Hvorfor er det viktig at stoffet som graves ned, er av bomull?
  3. Vil resultatet bli det samme uavhengig av hvor stoffet graves ned? Hvorfor/hvorfor ikke?
  4. Hvor skal dere grave ned truser/stoffbiter for å undersøke jordlivet? Er det noe sted dere antar det er mye jordliv? Er det noe sted dere antar det er lite jordliv?

Skriv ned det dere kommer fram til, og ta vare på notatene.

Slik gjør dere:

  1. Grav ned trusene/stoffbitene på de stedene dere har blitt enige om. De skal ligge flatt 5–10 cm dypt.
  2. Fyll igjen hullene.
  3. Sett opp merkepinner slik at dere finner igjen stedene. Dersom dere har tilgang til GPS, kan dere i tillegg merke av punktene på den.
  4. La trusene/stoffbitene ligge i bakken i to måneder.
  5. Finn igjen stedene og grav opp trusene/stoffbitene.

Etterarbeid:

  1. Hva fant dere ut?
  2. Hvordan forklarer dere resultatene av undersøkelsen?
  3. Se tilbake på notatene dere gjorde før undersøkelsen. Gikk det slik dere trodde?
  4. Hva tenker dere om denne påstanden: "Jo mer råtten trusa/stoffbiten er etter to måneder, jo sunnere jord er det på stedet"?

Alternativer:

  • Hvor fort skjer det noe med trusa/stoffet? Grav ned flere på omtrent samme sted og grav opp på ulike tidspunkter.
  • Hva vil skje med et syntetisk stoff? For å sammenlikne kan dere grave ned ei truse/stoffbit av nylon også.
  • Undersøkelsen kan gjøres på ulike typer dyrka mark. Undersøkelsen kan også gjøres i ulike skogtyper.
  • Hva vil skje hvis trusa/stoffbiten graves ned i myra?


Idéen til denne oppgaven er hentet fra Norsk Landbruksrådgiving som sommeren 2020 hadde kampanjen #trusekampen der bønder over hele landet ble utfordret til å grave ned truser for å lære mer om jorda si.

Sist oppdatert 26.11.2020
Skrevet av Ragnhild Kjeldsen

Læringsressurser

Jord og jordsmonn