Hopp til innhold
Bokmål
Oppgave

Vurder den universelle utformingen på skolen

Hvordan er den universelle utformingen ivaretatt i den bygningen skolen din holder til i? I denne oppgaven skal du registrere hva som allerede er på plass, og hva som mangler for at skolen din skal være brukervennlig for alle.

Universell utforming – til nytte for alle

Visste du at sugerør med knekk er laget for å gjøre det lettere for personer med funksjonsnedsettelse? Det samme gjelder også fjernkontroller til tv. Og har håndvaskene på skolen din ettgrepsbatteri? Ettgrepsbatteri for å justere varmen på vannet var i utgangspunktet en nødvendig tilrettelegging for noen få, men har nå blitt noe vi alle har glede av.

Funksjonsnedsettelser som krever spesiell tilrettelegging, kan være sansetap, som dårligere syn og hørsel, nedsatt bevegelighet, for eksempel lammelse, eller kognitive utfordringer. Funksjonsnedsettelser kan gjelde oss alle, i ulike situasjoner og i forskjellige faser av livet.

Se YouTube-snutter som illustrerer utfordringer med universell utforming i hverdagen. Gjør oppgaven etterpå.

Oppgave

  1. Sett opp ei liste over ulike former for funksjonsnedsettelser. Det kan være både midlertidige og varige funksjonsnedsettelser.
  2. Ta utgangspunkt i en bestemt funksjonsnedsettelse. Gå rundt på skolen din og vurder i hvilken grad det fysiske miljøet er utformet for denne funksjonsnedsettelsen. Merk deg at valg av farger, merking og skilting i bygg er regnet som universell utforming. Slike løsninger blir utarbeidet av grafisk designere.

Sjekkliste for mulige løsninger på universell utforming:

  • Er alle trinnene i trappene markert?
  • Angir heisen hvilken etasje du er i, i tekst og tale?
  • Er glassfelt og søyler markert?
  • Er nødvendig informasjon for orientering gitt, og er kommunikasjonsveier skiltet?
  • Er skilt lette å lese og forstå?
  • Er skiltene taktile? (Kan man med andre ord få informasjon ved å berøre dem?)
  • Finnes det andre løsninger eller hindringer?
Skrevet av Johannes Leiknes Nag og Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 07.03.2017