Hopp til innhold
Nynorsk
Fagartikkel

Om markedsføring og ledelse 1 på NDLA

Programfaget markedsføring og ledelse 1 inneholder læringsressurser for å dekke kompetansemålene i læreplanen. Vi håper du finner innholdet både nyttig og interessant. Lykke til med det gode læringsarbeidet!

Fullverdig læremiddel

I programfaget markedsføring og ledelse 1 vil du finne læringsressurser som dekker kompetansemålene for faget. Læringsressurser i form av fagartikler, varierte og utforskende oppgaver, filmer og podkaster, utgjør til sammen et rikt og helhetlig læremiddel for faget.

Emneinndelingen følger kompetansemålene i læreplanen. Vi er opptatt av å lage ressurser som skal være relevante og engasjerende for elevene, og som skal fremme elevaktivitet, utforsking og kritisk tenking.

Markedsføring og ledelse 1 er et sentralt fag for å forstå markeder i en verden i stadig endring. Faget skal bidra til at elevene tilegner seg oppdaterte kunnskaper og ferdigheter slik at de kan utarbeide markedsføringsstrategier og iverksette tiltak for å nå konkrete markedsføringsmål.

Læremiddelet knytter fagstoffet til en stadig mer digital verden og dekker samtidig sentral teori. Konkurransemidlene er er et viktig teoretisk fundament i faget. Hvert enkelt konkurransemiddel blir derfor behandlet som et eget emne. Emnet markedsmiks skal hjelpe elevene til å se sammenhengen i bruken av konkurransemidlene.

Faget markedsføring og ledelse 1 skal bidra til å utvikle skaperglede, engasjement og utforskertrang. Elevene skal utfordres til å reflektere, se etter sammenhenger, være kritiske og gå i dybden, og virkelighetsnære og praktiske problemstillinger i markedsføringsfaget skal gjøre dem i stand til å bruke kritisk tenkning og kreativitet for å komme fram til gode løsninger.

Kjerneelementer

Kjerneelementene i læreplanen beskriver temaområder, prinsipper og en slags prosesstankegang som er gjennomgående i faget markedsføring og ledelse 1 og som gjenspeiles i læremidlene våre for faget:

Markedsanalyse og innsikt

Kjerneelementet markedsanalyse og innsikt handler om perspektiver på markeder, målgrupper og deres behov gjennom innhenting og vurdering av aktuell kunnskap. Dette skal bidra til refleksjon over markeds- og samfunnsutvikling av betydning for markedsføring, for å ta framtidsrettede beslutninger.

Markedsstrategiske vurderinger

Kjerneelementet markedsstrategiske vurderinger handler om å vurdere tiltak og virkemidler for å nå virksomheters mål. Dette innebærer å kunne ta etiske, bærekraftige og markedsstrategiske vurderinger og beslutninger i et ledelsesperspektiv. Det innebærer forståelse for hvordan markedsføring, ledelse og beslutninger henger sammen.

Kreativitet og problemløsninger

Kjerneelementet kreativitet og problemløsninger handler om å vurdere nye og gode løsninger på forhold eller problemstillinger. Det innebærer å kombinere etisk bevissthet og refleksjon med faglig innsikt og bruke relevante virkemidler.

Kompetansemål og vurdering

Læremiddelet i faget har et variert innhold som dekker alle kompetansemålene. Nedenfor finner du lenke til læreplanen for programfaget markedsføring og ledelse 1.

Relatert innhold

I et avsnitt om vurdering i læreplanen står det følgende:

Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom ulike muntlige, skriftlige, og praktiske måter, hvor elevene utforsker og finner svar på faglige spørsmål og problemstillinger med betydning for markedsføring og ledelse.

Vi er opptatt av at ressursene skal vekke lyst til å lære og gi elevene mulighet til å utvikle kompetanse i faget. Oppgavene er varierte og kan bidra til et bredt vurderingsgrunnlag i faget.

Vi håper du finner innholdet i nyttig og interessant. Vedlagt finner du et forslag til årsplan, med lenker til foreslåtte ressurser på NDLA. På NDLA finner du også læringsressurser til markedsføring og ledelse 2 som bygger på markedsføring og ledelse 1.

Relatert innhold

Fagstoff
Årsplan i markedsføring og ledelse 1

Få tips til hvordan du kan jobbe med faget markedsføring og ledelse 1 og et forslag til årsplan i faget som hjelper deg å planlegge skoleåret.

Kilde

UDIR. Læreplan i i markedsføring og ledelse (MFL01‑03). UDIR. https://www.udir.no/lk20/mfl01-03

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 21.03.2025