Kundeservice på e-post - Markedsføring og innovasjon (SR-SSR vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Kundeservice på e-post

E-post har i mange tilfeller overtatt for forretningsbrev, spesielt i private virksomheter. I e-poster i jobbsammenheng må vi formulere oss annerledes enn om vi skriver til familie og venner.

Når du skriver en e-post for jobben, bør du bruke et forretningsmessig språk. Det vil si korrekt skriftspråk, ikke dialekt eller muntlige uttrykk, og du må unngå skrivefeil og emojis. Sett opp teksten ryddig med korrekt bruk av avsnitt og tegnsetting. Se Språkrådets hjemmesider for mer informasjon om dette.

Personopplysninger

Det er begrenset hvilke opplysninger du har lov til å sende i en e-post. Dette inkluderer blant annet navn. Personer som er omtalt, må ikke kunne identifiseres. Dette kan gjelde virksomheter som for eksempel skoler, politietaten, kommuner, sykehus og NAV. Opplysningene må da enten krypteres, sendes i posten eller sendes via en digital plattform som krever innlogging med for eksempel BankID. I dag har både skattevesenet, helsevesenet, Vigo, Lånekassen og NAV slike sikre løsninger.

Relatert innhold

Skrevet av Tove Knutsen.
Sist faglig oppdatert 27.03.2020