Medier påvirker sosialisering
Mediene er en stor del av vår hverdag, og vi har et mye større mangfold av medier enn bare for noen år siden. Tidligere var TV og papiraviser vår største kilde til nyheter, og sosiale medier og blogg fantes ikke. I dag er mangfoldet mye større, spesielt på grunn av sosiale medier og nettaviser.
Vi vet at mediene spiller en rolle i sosialiseringen av ungdom. Spørsmålet er i hvor stor grad den gjør det. Dette kan variere fra person til person, men ingen er helt upåvirket.
Hvordan vi bruker mediene kan påvirke oss som individer, og for noen også selvtilliten.
Tostegshypotesen
Tostegshypotesen handler om at påvirkning fra mediene skjer i to faser. Først kommer et budskap fra mediene til opinionslederne. Deretter blir budskapet tolket, formet og formidlet videre ansikt til ansikt fra opinionslederne til et større antall mennesker gjennom personlig kommunikasjon.
En opinionsleder er en person som påvirker hva andre i samme sosiale gruppe mener. I sosiale medier kalles disse opinionslederne gjerne influencers, som betyr personer med innflytelse.
Teorien om tostegshypotesen ble utviklet før internett, da det kun fantes massemedier, og da ett budskap ble sendt fra en avsender, gjennom en kanal til massene. Den viktigste forskjellen på før og situasjonen i dag er at opinionsledere selv kan sende personlige budskap umiddelbart ut til «venner» gjennom sosiale medier.