Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Lilja forstår ikke vitsen med å dokumentere

Lilja går på helse- og oppvekstfag på videregående. Hun skal ha faget yrkesfaglig fordypning i Blomman barnehage og skal være der i to uker. Matias skal være kontakten hennes i denne perioden.
Et barn som leker med briller. Foto
Åpne bilde i et nytt vindu

Lilja synes læreren maser mye om dokumentasjonen hun skal gjøre. Hun forstår at det er et kompetansemål i den lokale læreplanen som sier at hun skal dokumentere det arbeidet hun gjør, men hun forstår ikke vitsen.

I går var læreren på besøk i barnehagen. Da ble de enige om at Matias skulle hjelpe Lilja med å komme i gang med dokumentasjonen.

I den lokale læreplanen står det:

«Arbeidet skal dokumenteres med en daglig logg. Loggen skal beskrive det arbeidet eleven har deltatt i. Eleven skal i så stor grad som mulig knytte fagstoff til de erfaringene hun gjør seg, og reflektere over hendelser.»

Tenk deg at du er Matias. I dag har det vært en vanlig dag med rutineoppgaver i barnehagen.

  • Hvordan kan du hjelpe Lilja i gang med arbeidet?
  • Hvordan kan du hjelpe Lilja til å forstå nytten av dokumentasjonsarbeidet?
  • Hva er sammenhengen mellom motivasjon og læring?
  • Hvordan er ditt kompetansemål om dokumentasjon i faget yrkesfaglig fordypning?
  • Hvorfor er det viktig å dokumentere det arbeidet vi gjør?

Relatert innhold

I arbeidet med barn og unge er dokumentasjon et viktig verktøy. Dokumentasjonen gjør at vi får informert om arbeidet vårt til andre.

CC BY-SASkrevet av Guri Bente Hårberg og Gro Nedberg Grønlid.
Sist faglig oppdatert 28.01.2019

Læringsressurser

Dokumentasjon