Lilja går på helse- og oppvekstfag på videregående. Hun skal ha faget yrkesfaglig fordypning i Blomman barnehage og skal være der i to uker. Matias skal være kontakten hennes i denne perioden.
Lilja synes læreren maser mye om dokumentasjonen hun skal gjøre. Hun forstår at det er et kompetansemål i den lokale læreplanen som sier at hun skal dokumentere det arbeidet hun gjør, men hun forstår ikke vitsen.
I går var læreren på besøk i barnehagen. Da ble de enige om at Matias skulle hjelpe Lilja med å komme i gang med dokumentasjonen.
I den lokale læreplanen står det:
«Arbeidet skal dokumenteres med en daglig logg. Loggen skal beskrive det arbeidet eleven har deltatt i. Eleven skal i så stor grad som mulig knytte fagstoff til de erfaringene hun gjør seg, og reflektere over hendelser.»
Tenk deg at du er Matias. I dag har det vært en vanlig dag med rutineoppgaver i barnehagen.
- Hvordan kan du hjelpe Lilja i gang med arbeidet?
- Hvordan kan du hjelpe Lilja til å forstå nytten av dokumentasjonsarbeidet?
- Hva er sammenhengen mellom motivasjon og læring?
- Hvordan er ditt kompetansemål om dokumentasjon i faget yrkesfaglig fordypning?
- Hvorfor er det viktig å dokumentere det arbeidet vi gjør?
Relatert innhold
Nettside hos udir.no
CC BY-SASkrevet av Guri Bente Hårberg og Gro Nedberg Grønlid.
Sist faglig oppdatert 28.01.2019