Hopp til innhold

Fagstoff

Samling med musikk

For å skape en god samling er det viktig at alle rammefaktorer er på plass, og at du er godt forberedt.
Mannlig gitarspiller øver med barna. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Vær forberedt!

Når alt er godt forberedt, er alle noter og tekster samt annet utstyr planlagt og funnet fram. Den voksne som leder samlingen, må kunne alle tekster og noter som skal spilles og synges, og i planen skal det stå hvilket innhold og mål musikkstunden har. I planen kan det også fremgå hvem som har ansvar for hva, og i hvilken rekkefølge de ulike sangene kommer.

By på deg selv

Det viktigste når du har samlingsstund med barn, er at du gjør deg selv interessant, og at du byr på deg selv og fenger barna. Det kan være nyttig å ta med seg en rekvisitt som er knyttet til den sangen du vil lære bort. For eksempel kan små barn være glad i «Lille Petter edderkopp». Da kan du ta med deg en edderkopp som du dramatiserer med. Edderkoppen kan ligge i en spesiell pose, ei kiste, en boks, eller under genseren din. Ved hjelp av drama vil barnas oppmerksomhet bli rettet mot rekvisitten og den voksne.

Tydelig start og tydelig slutt

En annen viktig ting er en tydelig start på samlingen – og en tydelig avslutning. Det å ha faste rammer vil si at du gjør det samme hver gang. Barna plasseres på en benk, stol eller pute, og samlingen starter med en fast god morgen-sang. For å avslutte samlingen har man en fast avslutningssang.

Tips

Når du synger sammen med barna, er det viktig å synge i et rolig tempo. Barna får da muligheten til å være med og synge teksten. Du bør òg finne et toneleie som passer barnestemmen. La et barn begynne å synge hvis du er usikker på hvilket leie som passer best. De vil ofte velge det som er naturlig for dem. I sanger der mørkeste tone ikke er mørkere enn grunntonen, kan C-dur og D-dur være fine tonearter å bruke.

Rammefaktorer som er viktige:

  • størrelsen på rommet man skal bruke
  • hvilket utstyr man har tilgjengelig, for eksempel rytmeinstrumenter, trommer, piano, gitar, diverse sangbøker, CD-spiller og CD-plater
  • hvor mange barn som skal være med, og hvor gamle barna er
  • hvordan barna er plassert, både i forhold til hverandre og i forhold til vindu og lys i rommet
  • hvor mange voksne som skal delta
  • hvor lenge musikkstunden skal vare
  • temaet man ønsker å jobbe med
  • kvalifikasjonene til de voksne

Utfordringer til deg

  1. Hvilke rammefaktorer er viktige for å lage en god samling med musikk?
  2. Hvorfor skal vi være godt forberedt til en samling med barn?
  3. Hva kreves av deg når du skal ha en samling med barn? Kom med eksempler.
  4. Hva er viktig å huske på når du synger sammen med barna?
  5. Hvordan bør starten og avslutningen på en samling være?
CC BY-SASkrevet av Guri Bente Hårberg, Laila Katarina Olsen, Gro Nedberg Grønlid og Henriette Almåsbakk Skogmo.
Sist faglig oppdatert 01.10.2018

Læringsressurser

Musikk