Eksempler på faktorer
- bosted og boforhold
- inneklima
- forurensning og støy
- trafikkforhold
- sikkerhetstiltak
- universell utforming
- topografi og nærhet til naturen
- estetikk.
Samfunnsplanleggerne skal ta hensyn til alle gruppers behov, også barnas. Noen ganger kan barnas behov komme i konflikt med voksensamfunnets interesser – og tape. Lekeplasser blir omgjort til parkeringsplasser, og «verdiløs» brakkmark blir forvandlet til boligarealer.
Ofte skjer dette fordi samfunnet har økonomisk nytte av å utnytte utearealer maksimalt til boliger, industri eller forretningsvirksomhet.
Løkker, krattskog og åpne plasser i nærmiljøet blir av og til fjernet. I noen grad blir det laget lekeområder som en erstatning for de naturlige boltreplassene, men det kan være en utfordring å gjøre disse mangfoldige og spennende nok.
Barn og unge med nedsatt funksjonsevne har behov for at det fysiske miljøet er tilrettelagt – universelt utformet.
Utfordringer til deg
- Beskriv det fysiske miljøet der du bor.
- Beskriv hvordan du mener det fysiske miljøet bør være der barn og unge vokser opp.
- Se på eksemplene i fagstoffet. Kom gjerne med flere eksempler til hvert punkt. Kan du gi eksempel på hvordan de ulike punktene kan påvirke det fysiske miljøet?
- Hvordan kan vi legge til rette for et godt oppvekstmiljø for alle i en kommune eller bydel?