Hopp til innhold

Fagstoff

Medienes lyse side

Nesten alle medier ble møtt med kritikk da de var nye. I filmens barndom ble levende bilder ansett for å være mindreverdig underholdning.
Bildet viser hvordan internet kan bidra til globalisering. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Tegneserier ble regnet for å være voldelige, tv var «passiviserende», og video var lenge synonymt med porno. Selv telefonen og mobiltelefonen ble i sin tid møtt med debatt og skepsis.

Vi kan si at media

  • Virker globaliserende. Verden kommer inn i stuene våre. Vi kommuniserer på tvers av landegrenser og tidssoner.
  • Utvider den kulturelle horisonten. Vi lærer om andre folks skikker og kultur.
  • Gir oss kunnskap. Nesten all informasjon vi trenger, finner vi på Internett. I 2006 lå det 161 exabyte med digitale data på nettet. Det er tre millioner ganger mer informasjon enn i alle bøker som noensinne er skrevet. Problemet er ofte å skille ut det som er seriøst, fra det som ikke er det. I tillegg lærer vi språk gjennom nett, tv og musikk.
  • inspirerer til reising. Økt kjennskap til land og folk gir reiselyst, og på nettet er det enkelt å bestille både flyreise og overnatting.
  • Øker kontaktflaten. Vi etablerer vennskap via Internett, opprettholder kontakt med gamle venner, og finner fram til personer som dyrker samme interesser som oss, for eksempel gjennom nettsamfunn som Facebook og MySpace.
  • Gjør det lettere å holde kontakt med familien. Mange unge har god kontakt med familien (besteforeldre, onkler og tanter osv.), men mobiltelefon og Internett har gjort det lettere å holde kontakt.
  • Styrker demokratiet. Vi kan delta i diskusjonsfora på nettet og delta interaktivt i tv-programmer og på «nettmøter» med politikere, forfattere, popartister og andre. Vi kan også gi spontant uttrykk for meningene våre som kommentarer i nettavisene. Sosiale medier påvirker samfunnsdebatten: Facebook-grupper er i ferd med å erstatte underskriftskampanjer når det gjelder å påvirke politikere.
  • Underholder oss. Tv-serier, filmer, musikk, spill og bøker dekker mye av behovet vårt for å koble av etter en lang dag på arbeidet eller på skolen.
  • Gir oss opplevelser. Gjennom filmer, tv-programmer og spill kan vi oppleve ting som vi ikke kan i det virkelige liv.

Utfordringer til deg

  1. På NRK skole finner du en rekke filmer knyttet til temaet medier. Gå til nettadressen http://www.nrk.no/skole/
    Bruk søkeord som pc, aviser, tv, barne-tv, bøker og liknende.
    Se filmer som øker din kompetanse på dette området.
  2. Diskuter punktene på denne siden.
    Hva er dere enige og uenige i, og hva mener dere mangler her?
  3. Se klippet om utviklingen av barne-tv som ligger i lenkesamlingen. Hva skiller barne-tv før og nå? Tenk en epoke fra 1970 og fram til i dag.
  4. Hvilke krav mener du vi bør stille til barne-tv?
  5. Hva er hensikten med barne-tv? Tenk på innhold, sendetid, form osv.

Relatert innhold

CC BY-NC-SASkrevet av Einar Gjærevold, Guri Bente Hårberg og Gro Nedberg Grønlid. Rettighetshaver: Terranova Media
Sist faglig oppdatert 27.02.2018

Læringsressurser

Arbeid med barn, unge og ulike medier