I restaurant- og matfag er det helt avgjørende at vi klarer å kommunisere godt med både kunder, kollegaer og leverandørene våre. Gjester har forventninger om å bli møtt med en god service, og service er avhengig av en god kommunikasjon.

For å finne ut av hva gjesten ønsker, er vi nødt til å spørre. Vi må høre hva gjesten forteller oss, og samtidig granske kroppsspråket. Den personlige servicen er en viktig del av serviceleveransen, alle kunder liker å bli sett, ivaretatt og behandlet med respekt. Personlig service er smil, øyekontakt, småprat, kunnskap om produktet og tjenesten, positivt kroppsspråk og en tydelig vilje til å gjøre en god jobb.
Under dette emnet kan du lære mer om hva det vil si å yte service, ulike måter å kommnisere på og viktigheten av god kommunikasjon.
Emner
Service og kommunikasjon
Service
KjernestoffDen totale opplevinga vi får når vi kjem til til dømes ein restaurant, ein butikk eller eit bakeri, kallar vi for service.
Kommunikasjon
KjernestoffGod kommunikasjon er viktig når ein seljar skal rettleie om og marknadsføre produkta sine, men òg for å halde ved lag eit godt forhold til kollegaer.