Hvorfor nettside?
De fleste bruker Internett aktivt når de skal ut og reise. De planlegger turen, bestiller billetter, reserverer overnatting og sjekker åpningstider og priser på attraksjoner og aktiviteter.
Alle reiselivsbedrifter trenger derfor egne nettsider. Selv om vi kanskje ikke selger varer eller tjenester direkte over Internett, gjør vi det indirekte ved å presentere oss selv og det produktet vi tilbyr.
Ved å ha egne nettsider er vi dessuten alltid tilgjengelige. Kundene kan finne den informasjonen de trenger for å ta avgjørelser.
Planlegging
Å lage en nettside er ikke vanskelig, men det er en del vi må tenke på. Derfor lønner det seg å planlegge godt. Hvis vi begynner å lage en nettside uten å ha noen klar formening om hvordan den skal se ut, og hva den skal inneholde, blir resultatet sjelden bra. Legg merke til at det er forskjell på det å planlegge nettsidene og det å lage dem.
Planleggingen innebærer å
- bestemme hvilken informasjon som skal finnes på nettsidene
- bestemme hvordan sidene skal se ut, og hvordan de skal fungere
Å lage nettsidene innebærer å
- lage navigasjon
- skrive informasjonen
- velge bilder og eventuelle andre elementer
- teste nettsidene
Til slutt må vi sørge for at potensielle kunder finner nettsidene våre når de søker på den typen produkter eller tjenester vi leverer. Arbeidet med dette kalles søkemotoroptimalisering, ofte forkortet SEO (Search Engine Optimalization).
Solgløtt camping
Vi skal se på hvordan vi går fram når vi utarbeider nettsider, ved å ta utgangspunkt i en tenkt campingplass – Solgløtt. Dette er en ganske vanlig campingplass et sted ved kysten. Solgløtt har plass til campingvogner og bobiler, noen utleiehytter, toaletter og dusj, en minigolfbane, en liten butikk og egen sandstrand.
De fleste bruker Internett aktivt når de skal ut og reise. De planlegger turen, bestiller billetter, reserverer overnatting og sjekker åpningstider og priser på attraksjoner og aktiviteter.