Hopp til innhold

Fagstoff

Redaksjonell omtale

Positiv omtale i reiselivsmagasin og aviser er en flott og rimelig markedsføring for aktører i reiselivsnæringen.
Forsiden til et reselivsmagasin på et nettbrett. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Omtale i aviser og tidsskrift

Reiselivsstoff er en viktig del av mange aviser og magasiner. Innovasjon Norge tar hvert år flere hundre norske og internasjonale reiselivsjournalister til Norge. På samme vis blir norske journalister hentet til utenlandske destinasjoner.

Redaksjonell omtale er først og fremst nøytral og objektiv. Presseetikken fungerer slik at alle journalister skal kunne skrive kritisk og uavhengig, også i de tilfellene de har fått støtte til reise og opphold, for eksempel av turistmyndighetene i et land.

Mange medier har også en høy stjerne blant reiseglade lesere fordi de er ledende når det gjelder å finne nye, spennende destinasjoner. De legger vekt på kvalitet og bærekraft og gir gode råd om hvordan man kan komme til opplevelsene på en så rimelig måte som mulig.

Hvordan få positiv omtale?

Aktørene i reiselivet vil først og fremst legge til rette for positiv redaksjonell omtale. Slik omtale er godt å kunne vise til, ikke minst sammenlignende tester.

Fallhøyden og risikoen kan samtidig være stor. Restauranter som får negativ omtale i de ledende mediene, kan oppleve at tallet på bordbestillinger går ned. Hotell blir stadig oftere testet på samme vis som restauranter og kan være sårbare for negativ kritikk.

CC BY-SASkrevet av Kyrre Romuld. Rettighetshaver: NKI Forlaget
Sist faglig oppdatert 11.01.2019

Læringsressurser

Informasjonskilder