For å kunne gi best mulig service er det viktig å ha gode kunnskaper om produktene, bransjen og om forbrukerne. Hvordan skaffer man seg denne kunnskapen?
Punktene under viser hvordan vi som selgere kan skaffe oss den nødvendige kunnskapen.
Produktkunnskap får vi:
- ved å prøve/bruke produktet selv
- fra kollegaer og kunder
- fra informasjon på Internett, i brosjyrer og annet markedsmateriell
- fra blogger og sosiale medier
- fra produktark
- fra kampanjeinformasjon
- gjennom kurs fra leverandører og produsenter
- på messer
- gjennom konkurrentovervåking
Bransjekunnskap får vi:
- gjennom erfaring
- via kollegaer
- via Internett, blogger og sosiale medier
- gjennom skriftlig informasjon
- gjennom bransjeforeningene
- på bransjekurs om f.eks. lover og forskrifter, kundebehandling
Forbrukerkunnskap får vi:
- på kurs eller via utdanning i forbrukeratferd
- gjennom erfaring, prøving og feiling
- fra kollegaer og kunder
- ved å vise interesse for kundene, lagre og benytte kundedata
Oppgave
Kan du komme på flere måter å skaffe produkt-, bransje- og forbrukerkunnskap på?
CC BY-SASkrevet av Hanne-Lisbet Løite. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 27.03.2018