Hopp til innhold

Fagstoff

nnHvordan skaffe seg den nødvendige kunnskapen?

For å kunne gi best mulig service er det viktig å ha gode kunnskaper om produktene, bransjen og om forbrukerne. Hvordan skaffer man seg denne kunnskapen?
Smilende mann med headset foran en åpen pc. Foto.

Punktene under viser hvordan vi som selgere kan skaffe oss den nødvendige kunnskapen.

Produktkunnskap får vi:

  • ved å prøve/bruke produktet selv
  • fra kollegaer og kunder
  • fra informasjon på Internett, i brosjyrer og annet markedsmateriell
  • fra blogger og sosiale medier
  • fra produktark
  • fra kampanjeinformasjon
  • gjennom kurs fra leverandører og produsenter
  • på messer
  • gjennom konkurrentovervåking

Bransjekunnskap får vi:

  • gjennom erfaring
  • via kollegaer
  • via Internett, blogger og sosiale medier
  • gjennom skriftlig informasjon
  • gjennom bransjeforeningene
  • på bransjekurs om f.eks. lover og forskrifter, kundebehandling

Forbrukerkunnskap får vi:

  • på kurs eller via utdanning i forbrukeratferd
  • gjennom erfaring, prøving og feiling
  • fra kollegaer og kunder
  • ved å vise interesse for kundene, lagre og benytte kundedata

Oppgave

Kan du komme på flere måter å skaffe produkt-, bransje- og forbrukerkunnskap på?

CC BY-SASkrevet av Hanne-Lisbet Løite. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 27.03.2018

Læringsressurser

Salg er kunnskap