Hopp til innhold

Fagstoff

Telefonsalg

Telefonsalg eller telemarketing er når en selger oppsøker kunden over telefon med et bestemt salgsbudskap.
Dame med headset på oransje bakgrunn. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Aviser, blader og tidsskrifter og telefonselskaper benytter seg mye av denne formen for salg, med gode resultater. Organisasjoner som bruker telemarketing som hovedsalgskanal, tilbyr ofte produkter der du knytter deg til bedriften over lengre tid, slik som abonnementer på Costume for eksempel, eller et nytt telefonabonnement fra Telenor eller Tele2. Når en selger ringer deg fra slike selskaper, starter han en salgssamtale der du får god informasjon om produkter, priser og betingelser for kjøpet.

Fordeler

Denne formen for salg er både elsket og hatet. Først og fremst er det en svært effektiv form for salg, der selskapene bruker godt skolerte salgsmedarbeidere til systematisk å ringe til alle potensielle kunder. Salgsmedarbeiderne er effektive og når mange på kort tid. Det krever ikke store lokaler, og ikke mye utstyr.

Som selger har du også mulighet til å forklare forhold rundt produktet som er viktig, og du kan avkrefte misforståelser. I tillegg kan du lese «kjøpssignaler» hos kunden, da dere er i dialog – noe som ikke er mulig innen e-handel. For kjøper kan det være praktisk å bli oppringt, og ofte får du tilbud som er bedre enn de du allerede har, så du er definitivt i posisjon til å spare noen kroner. Når du kjøper over telefon, har du angrerett. Det vil si at du har 14 dager på deg etter kjøpet til å ombestemme deg dersom du angrer.

Ulemper

Likevel er det mange som misliker telefonsalg, og oppfatter det som påtrengende og upassende. Mange har derfor reservert seg fra å bli ringt opp av slike selskaper, men likevel blir de ringt opp. Ifølge denne artikkelen fra dinside.no har annenhver nordmann reservert seg mot telefonsalg, men de ringes likevel opp. Da er det viktig at du som selger setter deg inn i regelverket for telefonsalg og reservasjon mot dette. Dersom kunden allerede har et forhold til bedriften, har du som selger nemlig lov til å ta kontakt. Veldedige organisasjoner, for eksempel Røde Kors, har rett til å ringe med mindre man spesielt reserverer deg mot dette også.

Telemarketing

Fordeler

Ulemper

  • Effektivt for selger, da mange nås på kort tid.
  • Krever liten investering for selger i utstyr og lokaler.
  • Selger er i dialog og salgsposisjon.
  • Praktisk for kjøper å få tilbud over telefon.
  • Kjøper kan spørre og få god informasjon om produktene.
  • Du har angrerett.
  • Mange oppfatter det som irriterende.
  • En telefonselger kan aldri erstatte personlig kontakt.

Relatert innhold

Angrerettloven sier at forbrukeren kan oppheve kjøpet innen 14 dager etter at han inngikk avtalen. Hva er de viktigste momentene i angrerettloven?

CC BY-SASkrevet av Live Marie Toft Sundbye. Rettighetshavere: Amendor AS og NKI Forlaget
Sist faglig oppdatert 28.03.2018

Læringsressurser

Salgsformer