Hopp til innhold

Fagstoff

Markedsprogram

Et markedsprogram, eller aktivitetsplan, er en oversikt over hvilke markedsaktiviteter en bedrift skal gjennomføre i et gitt tidsrom.
Armer som samarbeider over et bord med post-it lapper. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hovedmålet med å gjennomføre en markedsplanprosess er å lage et markedsprogram. Det er markedsprogrammet som beskriver hvilke markedsaktiviteter bedriften skal gjennomføre i den kommende perioden.

Markedsprogrammet må gi svar på flere spørsmål:

  • Hvilke markedsaktiviteter vil bli gjort?
  • Når skal de gjøres?
  • Hvem skal gjennomføre aktivitetene?
  • Hva vil aktivitetene koste?
  • Hvordan kan resultatet av aktivitetene måles?

Et enkelt markedsprogram for en liten restaurant kan se slik ut:

TidsperiodeMål
MålgruppeAktivitetBudsjett i kr
AnsvarKontroll
Januar t.o.m maiØke omsetningen med 10 % (ift. samme periode i fjor)Forretningsfolk i nærområdetSalgskampanje, tilpasset meny10 000 kr
NNRegnskap, spørre- undersøkelse
Juni t.o.m augustØke omsetningen med 20 % (ift. samme periode i fjor)
Beboere i kommunen og turisterSalgskampanje, tilpasset sommermeny.10 000 kr
NNRegnskap, spørre- undersøkelse
September og oktoberØke omsetningen med 20 % (ift. samme periode i fjor)Forretningsfolk. Beboere i nærområdetSalgskampanje, tilpasset viltmeny8 000 kr
NNRegnskap, spørre- undersøkelse
November og desemberØke omsetningen med 25 % (ift. samme periode i fjor)Bedrifter, lag og foreningerSalgskampanje, julebord5 000 kr
NNRegnskap, spørre-undersøkelse

I praksis har bedriften ofte behov for å lage markedsprogrammet på to nivåer:

  • et nivå som viser alle aktiviteter i periodene med et relativt lavt detaljnivå (handlingsplanen)
  • et nivå som beskriver de ulike aktiviteter på en mer detaljert måte (også kalt en markedsaktivitetsoversikt eller kampanjeplan)
CC BY-SASkrevet av Mette Holan. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 07.06.2018

Læringsressurser

Marknadsplanen