Hopp til innhold

Fagstoff

Påvirkning

Hvordan kan vi påvirke kunder til å kjøpe produktene våre? Vi kan for eksempel kommunisere med kundene ved hjelp av reklame på tv, annonser i avisa eller via bedriftens Facebook-side.
Bilde av en reklameplakat for Google, en mann haster forbi.
Åpne bilde i et nytt vindu

Markedskommunikasjon

For at bedriften skal få solgt sine produkter, må kundene på en eller annen måte få rede på at produktene er til salgs. Informasjon til kundene gis altså for å få kundene til å kjøpe produktet. Denne formen for påvirkning kaller vi ofte for markedskommunikasjon.

Markedskommunikasjonen kan ha to former:

  • massekommunikasjon
  • personlig kommunikasjon

Massekommunikasjon er stort sett enveis kommunikasjon fra bedriften til kundene. Eksempler på massekommunikasjon er annonser i aviser og tidsskrifter.

Personlig kommunikasjon er kommunikasjon direkte mellom bedriften og kunden. En selger har kanskje direkte kontakt med kunden, eller bedriften sender ut informasjon direkte til den enkelte kunde.

Å kommunisere med målgrupper (ulike kundegrupper) krever innsikt i målgruppens kunnskapsnivå, problemer og informasjonsbehov.

Relatert innhold

Her finner du oppgaver om virkemidlet påvirkning. Oppgavene egner seg til gruppearbeid og til framføring og diskusjon i klassen.

CC BY-SASkrevet av Mette Holan. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 16.05.2018

Læringsressurser

De fem p-ene