Oppgaver til filmen «Barneombudet – om profesjonalitet»
- Hvorfor trenger vi profesjonelle barne- og ungdomsarbeidere?
- Hvordan handler en profesjonell barne- og ungdomsarbeider?
- Hva menes med å se hele barnet?
- Hva menes med at barne- og ungdomsarbeideren ser hele hjelpeapparatet?
Oppgaver til filmen «Førskolelæreren – om profesjonalitet»
- Hvordan skal du behandle barna i barnehagen?
- Hvilke egenskaper bør voksne som jobber i barnehagen, ha?
- Hvilken betydning har din teoretiske kunnskap for din rolle i barnehagen?
- Gi eksempel på hva du kan gjøre sammen med barn.
- Hvordan viser du barn omsorg?
- Hvordan viser du barn respekt?
- Hvordan vil du påvirke barnas hverdag?
Oppgaver til «Læreren – om profesjonalitet»
- Hva gjør en profesjonell lærer og barne- og ungdomsarbeider?
- Hvordan samarbeider denne læreren med barne- og ungdomsarbeideren ?
- Hvordan kan vi opptre slik at elever føler seg trygge?
- Hva menes med klasseledelse?
- Hvordan kan du vite når du skal sende en bekymring videre til andre?
- Hvorfor er det viktig å sende noen problemer videre til andre med en annen kompetanse enn du selv har?
Oppgaver om profesjonalitet
- Hva betyr følgende påstand: «Alle kompetansemål i læreplanen til barne- og ungdomsarbeideren handler om profesjonalitet.»
- Hva betyr «profesjonell»?
- Hvilke krav stiller du til en profesjonell yrkesutøver i barnehage, skole, SFO og fritidsklubb?
- Hva kan du gjøre dersom du er usikker på hvordan du skal opptre profesjonelt i en gitt situasjon?
- Hvordan jobber du profesjonelt?
- Hvorfor er det viktig å jobbe profesjonelt?
CC BY-SASkrevet av Gro Nedberg Grønlid og Guri Bente Hårberg.
Sist faglig oppdatert 30.05.2018