Det er forholdsvis nytt at vaksne les for dei aller minste barna. For 30 år sidan var det få som las for barn under eitt år. I dag tenkjer mange at det er viktig å starte tidleg med å lese for barn. Å lese bøker er ein viktig aktivitet på småbarnsavdelingane i barnehagane.
Det å setje seg med eit barn på fanget og lese ei god bok er ein fin aktivitet både for barnet og den vaksne. Å lese er ein viktig del av samspelet mellom deg og barnet. Ei god lesestund kan gi ro, tryggleik og avspenning. Prøv derfor å setje av litt tid til lesing kvar dag.
Dei minste barna har blant anna glede av
- å høyre stemma til den som les
- å kjenne kroppskontakt med den personen som barnet sit saman med
- å sjå på bilete
- å kjenne på, og for dei minste også å smake på, bøkene
- å høyre rim og regler
- å sjå samanhengen mellom ord og bilete, for eksempel i peikebøker
Å velje bøker til dei minste
- bøker med korte rim og regler
- songbøker – gjerne med bilete i tillegg til songane
- peikebøker for dei minste – du peiker og seier ordet som høyrer til, etter kvart seier barnet ordet sjølv også. Peikebøker er gode utgangspunkt for samtalar.
Eksempel frå peikebok med bilete av ein gris:
Kva er dette?
Ja, det er ein gris :-)
Kva seier grisen?
(Lag griselydar saman)
Kvar bur grisen?
Bur han i fjøset?
Kva andre dyr bur der?
... og slik kan vi halde fram – alt etter kor gammalt barnet er
- Dersom barna skal få leike med bøkene, bør bøkene ha tjukke sider og tole meir enn bøker for større barn. Barn i denne aldersgruppa blar ofte litt uforsiktig, og for nokre er det også aktuelt å smake på bøkene.
Utfordringar til deg
- Tenk deg at du skal lese for barna på ei småbarnsavdeling. Korleis vil du ha gjere det?
- Besøk eit bibliotek og finn ut kva for bøker dei har for barn under tre år. Lån ei bok kvar. Lag eit pedagogisk opplegg for å bruke av denne boka. Presenter eller gjennomfør det du har planlagt, for klassen din og få ei tilbakemelding på arbeidet.
- Kva kjenneteiknar ei god bok for barn i denne aldersgruppa?
- Sjå filmen om språkutvikling.
Lag eit kort foredrag om korleis bøker kan påverke språkutviklinga hos dei minste barna. - Lag ei peikebok for barn.
Still ut bøkene de lagar, og vurder dei ut frå kriterium som klassen blir einig om. - Les artikkelen «Små barn lærer av billedbøker» som du finn i lenkjesamlinga.
Relatert innhald
Nettside hos forskning.no
CC BY-SASkrive av Guri Bente Hårberg og Gro Nedberg Grønlid.
Sist fagleg oppdatert 22.06.2018