Hopp til innhold

  1. Home
  2. TyskChevronRight
  3. 6 Essen und TrinkenChevronRight
  4. Deutsch unplugged 6ChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Deutsch unplugged 6

Person holder en skjøteledning. Foto.
PC-fri sone!

  • Her er noen forslag til aktiviteter der elevene får brukt både kropp og snakketøy.
  • I tillegg repeterer de tyske ord og uttrykk.
  • God fornøyelse!
1 Frokost på tysk

Frühstück auf Deutsch

Lag små lapper med ord på ting som trengs til en tysk frokost. Hver elev trekker en lapp og tar med seg det som står på lappen til neste tysktime, det er dagens lekse.


Spis frokost sammen. Det er kanskje lurt å lage flere småbord. Elevene skal kun snakke tysk under frokosten. De skal snakke om ...

  • hva de liker å spise,
  • hvordan de har det
  • hvilke fag de har idag
  • be noen om å sende noe over bordet
  • kommentere om noe smaker eller ikke

Det er sikkert nødvendig å sammle ord og uttrykk eller vendinger på tavla før dere setter i gang med å spise frokost.

  • Gibst du mir bitte das Brot? Ja, klar, hier...
  • Krieg ich bitte die Butter? Ja, Moment, hier, bitteschön,...
  • Wie geht’s dir heute? Danke gut, und dir? Nicht so gut…
  • Welche Fächer hast du heute? Heute habe ich ...
  • Was magst du trinken? Ich mag Orangensaft
  • Was isst du gern? Ich esse gern ...

Variasjon

La 6-8 elever delta i frokosten, hver av deltakerne har en støttespiller (annen medelev) bak seg som sitter med PC og ordlister og kan hjelpe til med å hviske gloser, setninger, spørsmål som den aktive skuespilleren kan bruke. Når gruppe 1 har spist, bytter de roller.

2 Intervju eller Speed-Dating

La eleven intervjue hverandre om frokostpreferansene sine, hva de liker og hva de ikke liker, hva de pleier å kjøpe i skolekantina eller hva slags niste de liker å ha med seg på skolen.

Samtalen kan arrangeres som intervju eller i Speed-Dating-format. Begrens samtaletiden til ca. 1 min. før de bytter samtalepartner. Du kan gi elevene språklig støtte ved å ha ord og uttrykk på tavla. Etter noen runder kan tavla vaskes og de må prøve å gjennomføre samtalen uten at de har hjelpemidler.

På tavla:

  • Was isst du gern zum Frühstück? Ich esse gern ....
  • Was trinkst du gern zum Frühstück? Ich trinke gern ...
  • Magst du ...? Ja, das mag ich / Nein, das mag ich nicht...
  • Was magst du nicht? ..... mag ich nicht so gern / überhaupt nicht
  • Was kaufst du am liebsten in der Kantine? Am liebsten kaufe ich ...
  • Was isst du in der Schule? In der Schule esse ich oft ....
3 Smakskonkurranse

Bruk ingredienser de har lært navnet på og miks noen (feks 3 ting) sammen i små glass eller la elevene lage forskjellige smaksprøver selv. Så er det om å gjøre å si hva smaksprøven består av. Ansvarlig for smaksprøven skriver innholdet på tavla, slik at alle kan se 'fasit'. Den som skal gjette sitter med ryggen mot tavla og kan ikke se eller har bind for øynene. Den som gjetter mest riktig og sier ingrediensene riktig på tysk har vunnet.

4 Bake tyske rundstykker

Gi elevene oppskrift på Brezel eller Seele og bak sammen med de, eller gi det som en lekse. Bakevarene må de ta med til frokosttimen, så alle kan få smake. De finner ut av hvordan man baker på Youtube også, dersom de synes det er vanskelig. Det ligger videoer ute.

Und so wird's gemacht:

Mehl, Hefe, Öl, Wasser und Salz in der Küchenmaschine zu einem Teig verarbeiten. Ca. 8 Minuten lang kneten. Wenn man den Teig von Hand knetet, dann muss man ca. zehn Minuten lang kneten. Dann den Teig 5 Minuten ruhen lassen. Den Teig in 9–10 Teile (ca. 80 gr Teig pro Brezel) teilen. Danach Brezeln formen: Den Teig mit beiden Händen zu einer ca. 30 cm langen "Schlange" ausrollen, die in der Mitte dick ist und an den Enden dünn. Enden hochhalten, so wie ein Hüpfseil, und den dickeren Teil 180 Grad rumdrehen. Dann die Enden auf die Brezel legen und die Brezel auf ein mit Backpapier bedecktes Backblech legen und 20 Min. gehen lassen. Mit Natronlauge einpinseln und mit groben Salzkörnern bestreuen. Im vorgeheizten Backofen bei 220 Grad ca. 18–20 min. backen! Guten Appetit!

5 På rekke og rad

Ta vekk litt og litt tekst - til slutt snakker elevene helt fritt!

  1. Lærer viser fram et samtaleskjema på skjermen, med spørsmål og svar som passer i ulike enkle hverdagssituasjoner.
  2. Samtaleskjemaet har tre kolonner: I første kolonne står emnene elevene skal samtale om, i andre kolonne står spørsmåla de skal stille hverandre og i tredje kolonne står hjelpesetninger som de tar utgangspunkt i når de svarer hverandre.
  3. Elevene stiller seg opp i rekker overfor hverandre, og slik at alle kan se samtaleskjemaet på skjermen. (I store klasser må en vurdere å fordele elevene på fire rekker.)
  4. Elevene som står rett overfor hverandre, snakker sammen i par. Når de fleste har kommet gjennom emnene, signaliserer læreren at det er tid for å bytte samtalepartner. Elevene i den ene rekka flytter seg et skritt til høyre og gjør øvelsen med en annen partner.
  5. Etter to-tre runder fjerner læreren hjelpesetningene, slik at elevene bare ser emneord og spørsmål. Etter to nye runder fjernes også spørsmåla, slik at elevene bare ser emneorda.
  6. Alle elevene har et ansvar for å holde samtalen i gang. Stopper noen opp, skal partneren hjelpe til slik at samtalen kommer i gang igjen. Går et par tom for idéer, småprater de videre på tysk om det som faller dem inn.

Forslag til skjema (klar til bruk)

Klikk på pilene nederst til høyre, slik at du får fullskjerm-visning av presentasjonen. Da er det bare å sett i gang!

Læringsressurser

6 Essen und Trinken

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Guten Morgen! Frühstück ist fertig!

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    In der Schulkantine

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Im Café

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Mischkultur: Spezi, Apfelschorle & Co

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Frühstück? Nein danke!

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Vier Jugendliche und ihre Lieblingsessen in Norwegen und Deutschland

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Durstig

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Guten Morgen! Frühstück ist fertig!

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Guten Morgen, Frühstück ist fertig!

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    In der Schulkantine

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    In der Schulkantine

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Im Café

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Im Café

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Mischkultur: Spezi, Apfelschorle & Co

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Frühstück? Nein danke!

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff