For bare noen tiår siden var det fortsatt mange som syntes markedsføring var unødvendig bruk av penger. Den gangen var ikke vareutvalget så stort, og det kunne for eksempel være nok å lage en enkel annonse med oppfordringen «Bruk Nivea krem» for å få kundene til å kjøpe. Slik er det ikke lenger.

I dag er det flere og flere aktører som henvender seg til de samme kundene. Konkurransen i de fleste markeder er langt større enn tidligere, og effektiv markedsføring har blitt en nødvendighet.
Økt konkurranse
Midlene som blir brukt til markedsføring, har økt markant de siste 50 årene. Stadig flere organisasjonar tilbyr varer og tjenester, og det rike tilbudet fører nødvendigvis til sterkere konkurranse. Dessuten blir kundene mer sofistikerte og kommer i en posisjon der de kan velge. Alt dette skaper et behov for mer målrettet markedsføring.
Krav om stadig fornyelse
Størrelsen på markedsføringsbudsjettet kan variere fra organisasjon til organisasjon, men uansett er markedsføring i dag en helt selvfølgelig del av det å drive en bedrift effektivt. Vi må finne på stadig nye og lure måter å komme i kontakt med kundene våre på, slik at vi vinner frem i konkurransen.

Læringsressurser
Markedsføringsbegrepet
Læringssti
Min kafé
Kjernestoff
Fagstoff
Markedsføring på fem minutter
KjernestoffBegrepet markedsføring
KjernestoffOrganisasjoner
KjernestoffFelles mål
KjernestoffForhold til konkurrenter
KjernestoffForhold til leverandører
KjernestoffForhold til kunder
KjernestoffForhold til offentlige myndigheter
KjernestoffForhold til ansatte
KjernestoffPrivat sektor
KjernestoffOffentlig sektor
KjernestoffFrivillig sektor
KjernestoffBehov
KjernestoffMaslows behovspyramide
KjernestoffEtterspørsel
KjernestoffMarkedsføreren
KjernestoffKjøperen
KjernestoffMarkeder og markedsplasser
KjernestoffNavn på markeder
KjernestoffMarkedstyper
KjernestoffMarkedsføringsaktiviteter
KjernestoffReklame
KjernestoffSalgsfremmende tiltak
KjernestoffInformasjon og samfunnskontakt (PR)
KjernestoffDirekte markedsføring (DM)
KjernestoffSosiale medier
KjernestoffNettverksmarkedsføring
Kjernestoff- Kjernestoff
Markedsføringens rolle i samfunnetDu er her
Oppgaver og aktiviteter
Nyhetsdrypp
KjernestoffSatt på spissen
KjernestoffKjør kamera!
KjernestoffStå på stand!
KjernestoffBlogg i vei!
KjernestoffSkriftlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffMuntlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffLær med digital tavle!
KjernestoffRydd i toppen!
KjernestoffPå’n igjen!
KjernestoffMarkedsføringsbegrepet: Test deg selv!
KjernestoffOppgaver til filmen Sneakerheadz
Kjernestoff
Vurderingsressurs
Kjennetegn på måloppnåelse
KjernestoffUndervisningsopplegg for lærer
Kjernestoff
Kildemateriale
Sneakerheadz
Kjernestoff