Hopp til innhold

  1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Marked og målgrupperChevronRight
  4. MarkedsføringsbegrepetChevronRight
  5. Privat sektorChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Privat sektor

I privat sektor finner vi bedrifter som er eid av enkeltpersoner, eller som er aksjeselskap (AS). For eksempel er treningssentre i kjeder som Spenst og SATS ELIXIA til vanlig organisert som aksjeselskap.

En personlig trener ved et helsestudio veileder en eldre mann som løfter vekter. Foto.
En personlig trener (PT) ved et treningssenter i hyggelig prat med Mikkel Gaup, som er en fornøyd kunde.

Profitt som formål

Bedrifter i privat sektor skal som regel skape verdi slik at (aksje)eiernes interesser tilfredsstilles. Når en bedrift går med overskudd, blir aksjene og dermed bedriften mer verdt. For at bedrifter skal være lønnsomme og skape profitt, må de tilby produkter og tjenester som kundene vil ha – de må være markedsorienterte.

Ulike typer foretak

Private bedrifter kan være enkeltpersonforetak der én person gjør alt arbeidet og tar det fulle og hele ansvaret og risikoen for foretaket. Vi finner også private bedrifter som har andre selskapsformer, for eksempel kan flere personer jobbe sammen og ta felles ansvar og risiko. Videre finnes det store private bedrifter som har hundre- og tusenvis av ansatte.

Logoen til Diplom-Is. Illustrasjon.
Diplom-Is AS er en relativt stor privat bedrift i Norge.

Et eksempel på en bedrift i privat sektor er SATS ELIXIA. Det overordnede målet for SATS ELIXIA er å skape profitt, noe de får til ved å tilby gode treningssentre og hjelpe flere til å trene regelmessig. Et annet eksempel er den relativt store norske bedriften Diplom-Is AS.

Under ser du en video hvor direktør i NHO Agder, Siri Mathiesen, uttrykker optimisme og stor tro når det gjelder handels- og næringsvirksomheten på Sørlandet. Hun trekker blant annet frem den private bedriften Elkem som særlig viktig. Ett av forretningsområdene til Elkem er produksjon av silisium til solcelleindustrien.

Læringsressurser

Markedsføringsbegrepet

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale